Tüketicilerin yerli üretim ve yerli ürünler için kullanılan yerli üretim logosuna ilişkin farkındalık düzeyleri ve tutumları
Citation
Tavukcu, Çağla. Tüketicilerin yerli üretim ve yerli ürünler için kullanılan yerli üretim logosuna ilişkin farkındalık düzeyleri ve tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.Abstract
Pazarlama anlayışının zaman içinde geçirdiği değişimler sonucu ürünlerin kalite, tasarım gibi somut özelliklerinin yanı sıra tüketicilerin farkındalık düzeylerine, tutumlarına ve bunun sonucunda satın alma davranışlarına etki eden en önemli faktörlerden birisi de üretim ülkesidir. Bireyler ülke ekonomisine katkı sağlamak, istihdam yaratmak, tanıdık ve güvenilir ürünleri satın almak gibi pek çok sebeple yerli üretim ürünleri tercih etmektedirler. Türkiye'de ise ürünlerin yerli üretim olduğunu göstermek amacıyla 3 Ekim 2018 tarihinden itibaren Yerli Üretim Logosu kullanılmaktadır. Çalışmanın amacı, tüketicilerin yerli üretim ve yerli ürünler için kullanılan yerli üretim logosuna ilişkin farkındalık düzeylerinin ve tutumlarının etkisini ölçmek ve bu değişkenlerin demografik özelliklere göre değişip değişmediğini tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda, İstanbul ilinde ikamet eden 18 yaş ve üstü kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 455 katılımcı ile yüz yüze anket yöntemi ile gerekli veriler toplanmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre tüketicilerin yerli üretim logosuna ilişkin farkındalık düzeyleri ve tutumları arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların farkındalık düzeylerinin artması sonucu tutumlarının da aynı yönde arttığı ve farkındalık düzeylerinin azalması sonucu tutumlarının da aynı yönde azaldığı, farkındalık düzeyleri ile tutumları arasında doğru bir orantı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tüketicilerin farkındalık düzeyleri ile medeni durum, yaş, eğitim düzeyi ve aylık hane halkı toplam geliri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Farkındalık ile cinsiyet arasında ise anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. Tüketicilerin tutumları ile medeni durum, yaş ve eğitim düzeyi arasında anlamlı bir farklılık var iken tutum ile cinsiyet ve aylık hane halkı toplam geliri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. Araştırmanın sonuçlarından yola çıkarak konu ile ilgilenen araştırmacılara ve gerekli kurumlara çeşitli önerilerde bulunulmuştur. As well as the tangible characteristics of the products such as quality and design as a result of the changes in marketing understanding over time, one of the most important factors affecting the level of awareness, attitudes and purchasing behaviors of consumers is the production country. Individuals prefer domestic production goods for many reasons such as contributing to the national economy, creating employment, and buying familiar and reliable products. In Turkey, in order to show that the products are of domestic production, the domestic production logo has been used since October 3, 2018.
The aim of the study is to measure the effect of the awareness levels and attitudes of consumers on the domestic production logo used for domestic production and domestic products, and to determine whether these variables change according to the demographic characteristics. For this purpose, necessary data were collected by face-toface survey method with 455 participants who were 18 years old or older, and who were selected via convenience sampling method. According to the results obtained in the research, it has been found that there is a weak and positive relationship between the awareness and attitudes levels of consumers regarding the domestic production logo. It has been concluded that the attitudes of the participants increase in the same direction as the awareness levels increase, and also their attitudes decrease in the same direction as the awareness levels decrease, there is a direct correlation between the awareness levels and their attitudes. A significant difference has been found between the awareness level of the consumers and marital status, age, education level and total monthly household income. There has not been found any significant difference between awareness and gender. While there has been a significant difference between attitudes of consumers and marital status, age and education level, no significant difference has been found between attitude and gender and monthly household income. Based on the results of the research, various suggestions have been made to the interested researchers and institutions.