Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin öz-yeterlilik algı düzeyleri ve bireyselleştirilmiş eğitim programı hakkındaki görüşleri
Citation
Evyapan, Gamze. Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin öz-yeterlilik algı düzeyleri ve bireyselleştirilmiş eğitim programı hakkındaki görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020.Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin öz-yeterlilik algı düzeylerini tespit etmek ve Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı hakkındaki görüşlerini incelemektir. Balıkesir İl Milli Eğitim Müdürlüğünde görev yapan okul öncesi öğretmenleri araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında 335 okul öncesi öğretmeninin verileri değerlendirilmiştir. Araştırmada ayrıca 9 okul öncesi öğretmeni Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı hakkında görüşleri tespit etmek amacıyla seçilmiştir. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılı güz döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel ve nicel desenler kullanılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin öz-yeterlilik algı düzeylerini belirlemek için Aksüt, Battal ve Yaldız (2005)'ın hazırladıkları "Kaynaştırma Eğitimi Ölçeği" nicel veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı hakkındaki görüşlerini tespit etmek için hazırlanan görüşme formu nitel veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Nicel veriler betimsel istatistikler, t-Testi ve Varyans analizi ile analiz edilmiştir. Nitel verilerin çözümlenmesi için ise içerik analizi kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonuçlarına bakıldığında okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlilik algıları cinsiyet, eğitim düzeyi, okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında bulunan öğrenci sayısı ve kaynaştırma öğrencisi sayısı, lisans döneminde kaynaştırma dersi alıp almamaları, kaynaştırma ile ilgili hizmet içi eğitim alma durumları değişkenlerine göre istatistiksel anlamda farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bunların dışında mesleki kıdem yılı değişkenine göre istatistiksel açıdan anlamlı bir fark göstermediği belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmenlerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hakkında alınan görüşleri sonucunda öğretmenlerin BEP'in yararlı ve gerekli olduğuna inandıkları tespit edilmiştir. BEP'in içeriği hakkında bilgi sahibi oldukları görülmüştür. BEP uygulamada karşılaştıkları güçlüklerin altyapı yetersizliklerinden kaynaklandığı belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmenlerinin BEP hazırlama sürecinde en fazla kaynak kitaplardan yaralandıkları sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this research is to determine the pre-school teachers' self-efficacy perception levels regarding inclusive education and to examine their opinions about the Individualized Education Program. Preschool teachers working in Balıkesir Provincial Directorate of National Education constitute the sample of the research. The data of 335 preschool teachers were evaluated within the scope of the research. In the study, 9 pre-school teachers among 335 teachers were selected to determine their opinions about the Individualized Education Program. The research was carried out in the fall semester of the 2017-2018 academic year. Qualitative and quantitative patterns were used in the research. The "Inclusive Education Scale" prepared by Aksüt, Battal and Yaldız (2005) was used as a quantitative data collection tool to determine the pre-school teachers' self-efficacy perception levels regarding inclusive education. In the research, the interview form prepared to determine the opinions of preschool teachers about the Individualized Education Program was used as a qualitative data collection tool. Quantitative data were analyzed by descriptive statistics, t-Test and Variance analysis. Content analysis was used to analyze qualitative data. Considering the results of this research, it is determined that pre-school teachers 'self-efficacy perceptions differ statistically in terms of gender, education level, number of students in pre-school teachers' classes and the number of mainstreaming students, whether they take inclusive courses in undergraduate period, or in-service training status related to mainstreaming. It was. Apart from these, it has been determined that there is no statistically significant difference according to the professional seniority year variable. As a result of the opinions of pre-school teachers about Individualized Education Program (IEP), it was determined that the teachers believed that IEP was useful and necessary. It was observed that they had information about the content of the BEP. It was concluded that the difficulties they faced in BEP implementation were caused by inadequacy and that they were mostly benefited from the source books during the BEP preparation process.