Turist rehberi adaylarının turist rehberliği mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi
Künye
Erdoğan, Simge. Turist rehberi adaylarının turist rehberliği mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020.Özet
Turist rehberleri, turistlere daha önce gelmedikleri ülke ve bölge hakkında bilgi veren, ülkesini temsil eden bireylerdir. Turist rehberleri, bölge veya yerel halkın kültürünü en doğru şekilde yansıtan önemli kişilerdir. Kültür elçisi pozisyonundaki bu bireylerin meslekteki tutum ve davranışları çok önemlidir. Bu kutsal mesleğin yerine getirilmesi için rehberlerin donanımlı ve sektör açısından bilgili olması gerekmektedir. Mesleğin gerektirdiği bilgi ve donanım mesleğe atılmadan önce eğitim sürecinde edinilmelidir. Bundan dolayı sektörde yer alacak rehber adaylarının rehberlik mesleğine yönelik tutumlarının önceden belirlenmesi, turist rehberi adaylarının gelecekte bu mesleği yapıp yapmayacaklarına karar vermeleri açısından önemlidir. Bu bağlamda sektörde bu mesleği icra etmeye hazırlanan turist rehberi adaylarının rehberlik mesleğine yönelik tutumlarının önceden belirlenmesi, adayların rehberlik sektöründe yer alıp almayacaklarına karar vererek kariyer planlamalarını daha gerçekçi yapmalarını sağlamak açısından önemlidir. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, rehberlik mesleği ile ilgili tutumlarıyla mezuniyet sonrası çalışma isteği arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Bu amaçla Balıkesir Üniversitesi Turizm Fakültesi'nde turist rehberliği bölümünde lisans düzeyinde eğitim almakta olan 300 turist rehberi adayının görüşleri oluşturulan anket formu aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda adayların mesleki tutumlarının cinsiyet ve mezun oldukları okula göre değişiklik göstermediği belirlenmiştir. Adayların bölümü isteyerek seçme durumları arttıkça mesleki tutumlarının da geliştiği belirlenmiştir. Adayların mezun olduktan sonra rehberlik mesleğini yapıp yapmama konusunda kararsız oldukları tespit edilmiştir. Araştırma beş bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde, araştırmanın problemi, amacı, önemi, varsayımları ve sınırlılıkları incelenmiştir. İkinci bölümde çalışmanın kavramsal çerçevesi yazılmış, üçüncü bölümde çalışmanın araştırma yöntemine ve sürecine yer verilmiştir. Dördüncü bölümde, bulgular ve yorumlara yer verilmiştir. Beşinci bölümde, araştırmanın sonuçları incelenerek, ortaya çıkan problem hakkında öneriler oluşturulmuştur. Tourist guides are individuals who represent the country and give information about the country and region they have not been to before. Tourist guides are important people who most accurately reflect the culture of the region or local people. The attitudes and behaviors of these individuals in the position of cultural ambassadors are very important. In order to fulfill this sacred profession, the guides must be equipped and knowledgeable for the industry. The knowledge and equipment required by the profession must be acquired in the training process before they are placed in the profession. Therefore, it is important to determine the attitudes of the guide candidates who will take place in the sector towards the guidance profession in advance, in order to decide whether the tourist guide candidates will do this profession in the future. In this context, it is important to determine the attitudes of the tourist guide candidates who are prepared to perform this profession in the sector, in order to make their career plans more realistic by deciding whether the candidates will take place in the guidance sector. Accordingly, the aim of the research is to determine the relationship between the attitudes about the guidance profession and the desire to work after graduation. For this purpose, the opinions of 300 tourist guide candidates who are studying at the undergraduate level in the tourist guidance department at Balıkesir University Faculty of Tourism were collected through a questionnaire created.. As a result of the research, it was determined that the professional attitudes of the candidates did not according to the gender and the school they graduated from. It was determined that as the candidates voluntarily choosing the department increased, their professional attitudes also improved. It has been determined that candidates are unsure whether or not to perform the guidance profession after graduation. The research consists of five chapters. In the first part, the problem, purpose, importance, assumptions and limitations of the research are examined. In the second part, the conceptual framework of the study is written, in the third section, the research method and process of the study is included. In the fourth section, findings and comments are included. In the fifth section, the results of the research are examined and suggestions are made about the problem that arises.