Erken okuryazarlık becerilerinin ev ortamında desteklenmesi
Abstract
Sesli kitap okuma etkinlikleri çocukların okuma ve yazma becerilerinin gelişiminde ve ilerleyen yıllardaki okuma
başarıları üzerinde etkilidir. Bu çalışmada ebeveynlerin evde çocuklarına düzenli kitap okumalarının çocuklarının yazı
farkındalıkları üzerindeki etkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Balıkesir il merkezinde yaşayan orta
sosyo-ekonomik düzeydeki uygun örnekleme yolu ile seçilmiş okul öncesi çağda 20 çocuk (7 erkek, 13 kız) ve anneleri
oluşturmaktadır. Araştırmada tek grup ön test - son test deney öncesi desen kullanılmıştır. Çalışma grubundaki çocuklara
ön test ve son test olarak “Erken Çocukluk Dönemi Yazı Farkındalığı Kontrol Listesi” uygulanmıştır. Çalışmada kitap okuma
teknikleri konusunda bir eğitim verilmeksizin annelerden toplam 8 adet resimli kitabı haftada iki kez okumaları istenmiştir.
Araştırma sonucunda annelerin ev ortamında çocuklarına sadece düzenli (nitelikli çocuk kitabı ile) kitap okuduğunda bile
çocukların yazı farkındalığı becerilerinde artış olduğu saptanmıştır. Ebeveynlere yönelik farklı okuma tekniklerine ilişkin
eğitim programlarının çocukların erken okuryazarlık becerilerine etkisini inceleyen deneysel çalışmalar yapılması
önerilmektedir. Reading aloud to children has been linked to young children’s development of reading and writing skills and
children’s later success in reading. In this study, it was aimed to investigate the effect of parents’ book reading on children's
print awareness skills without providing any information or training to the parents about story book reading. The
convenience sample of the study consisted of 20 preschoolers (7 boys and 13 girls) and their mothers all from middle socio economic status in Balıkesir Province. In the present study, one group pretest-posttest pre-experimental design was used.
“Early Childhood Print Awareness Checklist” was used to assess children’s print awareness skills in pre- and post-test.
Mothers were asked to read a total of 8 picture story books twice a week. The results demonstrated that regularly reading
quality picture story books at home, even without a training to do so, increase children's print awareness skills. Experimental
studies focusing on the effects of training programs about different reading techniques provided parents on their children’s
early literacy skills were suggested.