Sınıf öğretmenlerinin akıl ve zekâ oyunlarının ilkokulda kullanımına yönelik değerlendirmeleri
Citation
Güneş, Dilek. Sınıf öğretmenlerinin akıl ve zekâ oyunlarının ilkokulda kullanımına yönelik değerlendirmeleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021.Abstract
Bu araştırmanın amacı öğretmen görüşlerine dayalı olarak akıl ve zekâ oyunlarının ilkokul öğrencileri üzerindeki etkilerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu çok aşamalı örnekleme yöntemiyle seçilen 16 ilkokul öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulguları strateji oyunlarının en çok oynatılan oyun kategorisi olduğunu ortaya koymaktadır. Öğretmenler akıl ve zekâ oyunlarını genellikle serbest etkinlikler ile oyun ve fiziki etkinlikler derslerinde oynattıklarını belirtmişlerdir. Bununla birlikte öğretmenler akıl ve zekâ oyunlarını en çok matematik derslerinde kullandıklarını; bu oyunlardan çoğunlukla geometrik cisimler konusunda yararlandıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin sınıfta genellikle dijital oyunlar oynattıkları ve bu oyunların sınıf düzeylerinde çeşitlilik gösterdiği ve en çok tercih edilen dijital yazılımın ise EBA olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmada akıl ve zekâ oyunlarının öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor becerileri üzerindeki etkileri de incelenmiştir. Elde edilen görüşler neticesinde öğretmenler akıl ve zekâ oyunlarını bilişsel beceriler açısından en çok dikkat becerilerine katkı sağladığını belirtmişlerdir. Akıl ve zekâ oyunlarının duyuşsal beceriler üzerindeki etkileri bireysel ve toplumsal etki olarak incelenmiş, bireysel açıdan incelendiğinde akıl ve zekâ oyunlarının sorumluluk ve özgüven sağlamada; toplumsal hayata uyum sağlayıcı katkıları incelendiğinde ise paylaşma, işbirliği ve yardımlaşma açısından daha etkili oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak da öğretmenler akıl ve zekâ oyunlarının öğrencilerin denge, ince motor becerileri ve hızlı hareket edebilme becerilerine de katkı sağladığını ifade etmişlerdir. Bu sonuçlar doğrultusunda öğretmenlerin sınıflarında daha çok sözel beceri gerektiren oyunlar oynatmaları ve dijital oyunlar hakkında bilgi sahibi olmaları noktasında hizmet içi eğitimler almaları önerilebilir. This study aims to determine the effects of mind and intelligence games on primary school students based on teachers' opinions. A phenomenology pattern from qualitative research patterns will be used in the research. The study group of the research will be composed of 16 primary school teachers who will be selected by the multi-stage sampling method. A semi-structured interview form developed by the researcher will be used as a data collection tool in the research. The data obtained in the study will be analyzed using the content analysis technique. According to the research findings, according to the answers of the teachers in the sample group, it was concluded that strategy games were the most played game category. The teachers in the study stated that they played the mind and intelligence games in free activities and games and physical activities lessons. Teachers stated that they mostly used mind and intelligence games in a mathematics lessons and that they mostly made use of mind and intelligence games about geometric objects in mathematic lessons. It was concluded that teachers generally play digital games in the classroom and these games vary at grade levels and the most preferred digital software is EBA. In the study, the effects of mind and intelligence games on students' cognitive, affective and psycho-motor skills were also examined. As a result of the opinions obtained, the teachers stated that mind and intelligence games contribute the most to attention skills in terms of cognitive skills. The effects of mind and intelligence games on affective skills have been examined as individual and social effects. When examined from an individual perspective, mind and intelligence games provide responsibility and self-confidence; When their adaptive contributions to social life are examined, it is concluded that they are more effective in terms of sharing, cooperation and solidarity. Finally, teachers stated that mind and intelligence games also contribute to students' balance, fine motor skills and ability to move quickly. In line with these results, it can be suggested that teachers should play games that require more verbal skills in their classrooms and receive in-service training to learn about digital games.