The investigation of knowledge construction processes of 6th grade students about issue of integers who different mathematical motivation level
Abstract
The purpose of this research is to constructivist learning theory; The aim of this course is to examine
the process of creating and reinforcing knowledge of students with different achievement and mathematical
motivation levels. The exploratory method was used as a research method. Six students were determined
according to their mathematical achievement and mathematical motivation levels by means of tests and scales
applied to the quantitative part of the study. The research data were analyzed descriptively with the help of
RBC+C theory. Because of the constructivist approach of the researcher during the interviews, although the
formation was constructed in all of the students, the students who had lower motivation level had difficulty in the
consolidating process. In addition, it can be said that the students with high motivation internalize the
information better than the students with low motivation regardless of their success level. Bu araştırmanın amacı yapılandırmacı öğrenme kuramı temelinde; farklı başarı ve matematiksel
motivasyon düzeylerine sahip öğrencilerin, bilgiyi oluşturma ve pekiştirme süreçlerini incelemektir. Araştırma
yöntemi olarak açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Çalışmanın yapılacağı okulun belirlenmesinde tipik durum
örnekleme çalışma grubunun belirlemesinde ise maksimum çeşitlilik yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel
kısmında çalışılan öğrencilere uygulanan test ve ölçekler yardımıyla matematiksel başarı ve matematiksel
motivasyon düzeylerine göre belirlenmiş altı öğrenci nitel bölümündeki çalışma grubunu oluşturmuştur. Nitel
kısımda çalışma grubuna uygulanan veri toplama araçları; yapılandırmacı öğrenme kuramının ilkelerine uygun
oluşturulmuş etkinlikler ile görüşme, gözlem ve doküman analizinden oluşmaktadır. Araştırma verileri RBC+C
teorisi yardımıyla betimsel olarak analiz edilmiştir. Yapılan görüşmelerde araştırmacının yapılandırmacı
yaklaşımı benimsemesi sebebiyle öğrencilerin tümünde oluşturma gerçekleşmesine rağmen, motivasyon düzeyi
diğerlerine göre daha düşük olan öğrenciler pekiştirme süreçlerinde güçlük yaşamıştır. Ayrıca bu araştırmanın
sonucunda motivasyonu yüksek olan öğrencilerin başarı düzeyleri fark etmeksizin motivasyon düzeyi daha
düşük olan öğrencilere göre bilgiyi daha iyi içselleştirdikleri söylenebilir.