Türkiye’de eğitim ve okul binaları ile ilgili yapılan tezlerin analizi
Künye
Bayram, Muhammed Zahid. Türkiye’de eğitim ve okul binaları ile ilgili yapılan tezlerin analizi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2022.Özet
Bu araştırmada Yükseköğretim Kurulu Tez Arşivinde yer alan yüksek lisans ve doktora tezleri üzerinden bir inceleme gerçekleştirilmiştir. Buradan hareketle lisansüstü süreçlerde araştırmacıların en çok hangi konulara veya boyutlara odaklandığı belirlenmeye çalışılmış, okul binalarıyla ilgili olarak tezlerde yer alan mevcut durum tespit edilmiş ve ileriki araştırmalar için öneriler geliştirilmiştir. Araştırmada yöntem olarak içerik analizi kullanılmıştır. Tarama yaparken; “okul binaları”, “eğitim binaları”, “okul inşaatları”, “okul
yapıları” ve “eğitim yapıları” olmak üzere 5 anahtar kelimeden yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında Türkiye’de okul binaları ile ilgili olarak yapılan tezlerin türlerine, yıllarına, konularına, yapıldıkları üniversitelere ve ana bilim dallarına göre analizi yapılmıştır. Toplamda belirlenen 137 tezin 11’inin tam metin erişimi olmadığı için, nihai aşamada 126 tez incelemeye dâhil edilmiştir. Araştırma sonucunda tezlerin 106’sının yüksek lisans ve 20’sinin doktora tezi olduğu belirlenmiştir. Analize alınan tezlerin yarısının son 4 yılda (2018-2019-2020-2021) yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır (f=63; %50). Tezlerin konu olarak büyük bir çeşitlilik sergilediği, yarısının (f=63; %50) mimarlık alanında yapıldığı görülmüştür. Üniversitelere göre dağılım incelendiğinde ise toplamda 47 farklı üniversitede tez yapıldığı, yoğunluğun
teknik üniversitelerde olduğu tespit edilmiştir. Ana bilim dalları bazında Mimarlığın 75 tez ile ilk sırada yer aldığı, bu ana bilim dalını 14 tezle İnşaat Mühendisliğinin, 10 tezle Sanat Tarihinin izlediği görülmüştür.
Araştırma sonucunda bu araştırmayı destekleyecek, konuyu derinleştirecek ve ileriki araştırmalara yön verebilecek bazı öneriler getirilmiştir. In this research, an examination was carried out on the master's and doctoral theses in the Thesis Archive of the Council of Higher Education. From this point of view, it was tried to determine which subjects or dimensions the researchers focused on the most in postgraduate processes, the current situation in the theses regarding school buildings was determined and suggestions were developed for further research. Content analysis was used as a method in the research. While browsing; 5 keywords were used: "school
buildings", "educational buildings", "school constructions", "school buildings" and "educational buildings". Within the scope of the research, the theses about school buildings in Turkey were analyzed according to their types, years, subjects, universities and departments. Since 11 of the 137 theses determined in total did not have full text access, 126 theses were included in the final stage. As a result of the research, it was determined that 106 of the theses were master's theses and 20 were doctoral theses. It was concluded that half of the theses included in the analysis were made in the last 4 years (2018-2019-2020-2021) (f=63; 50%). It has been seen that the theses show a great variety in terms of subject, half of them (f=63; 50%) were made in the field of architecture. When the distribution according to the universities is
examined, it has been determined that the theses have been made in 47 different universities in total, and the density is in technical universities. It has been observed that Architecture ranks first with 75 theses, followed by Civil Engineering with 14 theses and Art History with 10 theses. As a result of the research, some suggestions were made to support this research, to deepen the subject and to guide further research.