Göç ve mülteci konulu resimli çocuk kitaplarının incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı ülkemizde erken çocukluk dönemine (3-8 yaş)
yönelik göç ve mültecilik konulu resimli kitapları tespit etmek ve bu kitapların
içerik ve resimleme özelliklerini incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu, ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 3-8
yaşa hitap eden göç ve mültecilik konusunu işleyen 20 resimli öykü kitabı oluşturmaktadır. Araştırmada kitapların niteliklerini belirlemek için Deniz ve Gönen
(2020) tarafından geliştirilen “Resimli Öykü Kitaplarını Değerlendirme Ölçeği”
kullanılmıştır. Kitapların içerik analizleri, Temur (2019) tarafından geliştirilen
“Kitap Analiz Formu” ile incelenmiştir. Yapılan çalışma sonucunda kitapların çoğunluğunda; resimlemelerde canlı renklerin kullanıldığı, doğrudan göç ve mültecilik konusunun ele alındığı ve kitaplarda çoğunlukla insan karakterler olduğu
saptanmıştır. Çalışma sonucunda sınıf ortamında farklı kültürler ve göç ve mültecilik temasına yönelik nitelikli kitapların bulundurulması gerektiği, farkındalık
sağlamak amacıyla bu tür kitaplardan faydalanarak okuma uygulamalarına yönelik araştırmalar yapılması önerilmiştir. The aim of this study is to determine the children’s picture books about immigration and refugee for early childhood (3-8 years old) in our country and to
examine the content and illustration features of these books. Qualitative research
method was used in the study. The sample of the research consists of 20 picture
story books that deal with the subject of immigration and refugee. Children’s
Picture books determined by the criterion sampling method. In the research, the
“Picture Story Books Evaluation Scale” developed by Deniz and Gönen (2020)
was used to determine the qualifications or properties of the books. The content
analysis of the books were examined with “Book Analysis Form” developed by
Temur (2019). As a result of the study, in the majority of the books; It has been
determined that vivid colors are used in the illustrations, the subject of direct
immigration and refugee, and there are mostly human characters in the books.
As a result of the study, it has been suggested that there should be qualified books
on different cultures, immigration and refugee themes in the classroom environment, and researches should be conducted on reading practices by making use of
such books to raise awareness.