Kazanç yönetimi ile karlılık oranları ilişkisi: BİST’ te bir uygulama
Abstract
Şirketler tarafından sunulan finansal tablolar çoğu zaman bu tabloların kullanıcıları tarafından incelenmekte ve
yatırım kararı verme sürecinde etkili olmaktadır. Bazı işletmelerin sundukları finansal tablolarındaki bilgiler, olması
gerektiğinden daha farklı gösterilerek finansal tablo kullanıcılarını yanıltabilmektedir. Dolayısıyla karını artıran ya da
artmış gibi gösteren şirketlerin hisse senetlerine olan talepte de artış olabilecektir. Bu amaçla bazı şirketler finansal
performanslarını daha iyi göstermek için muhasebe politikalarında değişikliklere gidebilmekte ve böylece yatırımcıların
algılarını çeşitli yönlerde etkileyerek kar beklentilerini artırabilmektedir. Bu olaylar kazanç yönetimini gündeme getirmiş ve
üzerine yoğunlaşılmasına neden olmuştur. Bu çalışmada, Beneish modeli kullanılarak hisse senetleri BIST’ te işlem gören
imalat sanayiindeki işletmelerin karlılık oranları ile kazanç yönetimi arasındaki ilişki araştırılmıştır. Şirketlere ait 2015-2019
yıllarına ait finansal tablolardan elde edilen bilgiler çerçevesinde kazanç yönetimine etkisi olabilecek karlılık oranları,
diskriminant (ayırma) analizi ile test edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, ekonomik karlılık ve satış karlılığı oranlarının
şirketlerde kazanç yönetimine açık değişkenler olduğu tespit edilmiştir. Financial statements presented by businesses are often reviewed by the users of these statements and are effective in
the investment decision-making process. Some companies mislead users of financial statements by showing the information in
the financial statements presented differently than they should be. Therefore, there may be an increase in the demand for the
stocks of enterprises that increase their profits or appear to have increased. For this purpose, some businesses can make
changes in their accounting policies in order to better show their financial performance and thus increase their profit
expectations by affecting the perceptions of investors in various ways. These events brought earnings management to the
agenda and caused concentration on it. In this study, the relationship between profitability ratios and earnings management
of enterprises in the manufacturing industry whose stocks are traded in BIST was investigated using the Beneish model.
Within the framework of the information obtained from the financial statements of the companies for the years 2015-2019,
the profitability ratios that may have an impact on earnings management were tested with discriminant analysis. According
to the analysis results, it has been determined that economic profitability and sales profitability ratios are variables open to
earnings management in companies.