Üslü ifadeler konusunda stem temelli öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına, matematik tutumlarına ve matematik kaygı-endişe düzeylerine etkisi
Citation
Ersoy, Yaşar. Üslü ifadeler konusunda stem temelli öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına, matematik tutumlarına ve matematik kaygı-endişe düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Abstract
Araştırmanın amacı, dokuzuncu sınıf öğrencilerinin üslü ifadelerle ilgili STEM temelli öğretimin matematik akademik başarısına, matematik tutumlarına ve matematik kaygısı-endişesi düzeylerine, beceri temelli soru çözmede başarısına etkisinin incelenmesi ve öğrencilerin STEM hakkındaki görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma sıralı desende bir karma yöntem araştırmasıdır. Araştırmada, nicel verilerin analizinde, ön test-son test tek gruplu deneysel desen, nitel verilerin analizinde içerik analizi benimsenmiştir. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistik, bağımlı örneklem t testi, pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırmaya, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Balıkesir
ilinin merkeze uzak bir ilçesindeki iki lisenin dokuzuncu sınıfında okumakta olan 40 öğrenci katılmıştır. Araştırma kapsamında dokuzuncu sınıf öğrencilerine “Üslü İfadelere Yönelik Matematik Başarı Testi Ölçeği”, “Matematik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği”, “Matematik Kaygısı-Endişesi Ölçeği”, “Üslü İfadelere Yönelik Beceri Temelli Başarı Testi Ölçeği” uygulanmıştır. STEM temelli öğretim sonunda öğrencilerin görüşlerini almak için Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Çalışmada nicel veri toplama araçlarından alınan veriler SPSS 24.0 paket programı kullanılarak analiz
edilmiştir. STEM temelli eğitim ile üslü ifadeler konusunda dokuzuncu sınıf öğrencilerinin ön test-son test sonuçlarına göre akademik başarılarının arttığı, matematik tutumlarında anlamlı bir farklılık olmadığı, matematik kaygısı-endişesi düzeylerinde olumlu yönde anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Nicel veri analiz sonuçları göz önüne alındığında dokuzuncu sınıf öğrencilerinin STEM temelli öğretim sonrasında STEM’e ilişkin görüşlerinde kabul edilebilir düzeyde olumlu bir değişimin meydana gelmiştir. Araştırmada
farklı sınıf düzeylerinde, farklı konularda benzer bir araştırma gerçekleştirilebilmesine ve STEM temelli öğretimden yaygın olarak yararlanılmasına yönelik önerilere yer verilmiştir. The aim of the study is to examine the effects of STEM-based instruction on exponential expressions on ninth grade students' academic achievement in mathematics, their mathematics attitudes and mathematics anxiety-anxiety, their success in solving skill-based questions, and to determine the students' views on STEM. The research is a mixed method research in sequential design. In the research, pretest-posttest single-group experimental design was adopted in the analysis of quantitative data, and content analysis was adopted in the analysis of qualitative data. In the analysis of quantitative data, descriptive statistics, dependent sample t-test, Pearson product-moment correlation coefficient were used. In the 2021-2022 academic year, 40 students studying in the ninth grade of two high schools in a
town far from the center of Balıkesir participated in the research. Within the scope of the research, "Mathematics Achievement Scale for Exponential Expressions", "Attitude Scale for Mathematics Lesson", "Math Anxiety Scale", "Skill-Based Achievement Test for Exponential Expressions" were applied to ninth grade students. Semi-Structured Interview Form was used as a data collection tool to get the opinions of the students at the end of the STEM-based education. In the study, the data obtained from the quantitative data collection tools were analyzed using the SPSS 24.0 package program. According to the pre-test-post test results of ninth grade students in STEM-based education and exponential expressions,
academic achievements increased, there was no significant difference in mathematics attitudes, and there was a positive significant difference in mathematics anxiety-anxiety levels. Considering the quantitative data analysis results, an acceptable positive change occurred in the ninth grade students' views on STEM after STEM-based education. In the research, suggestions were made to conduct a similar research on different subjects at different grade levels and to make extensive use of STEM-based teaching.