Mâtürîdî bı̇lgı̇ sı̇stemı̇nde keşf ve ı̇lham’ın değeri
Künye
Ağralı, Rabia. Mâtürîdî bı̇lgı̇ sı̇stemı̇nde keşf ve ı̇lham’ın değeri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023.Özet
İslam'ın ana kaynağı olan Kur'an-ı Kerim'de "ilim" olarak karşılığını bulan bilgi, İslam düşünce sisteminde var olan ilim dallarının temelini oluşturmaktadır. Bilginin bu kadar önemli olması, onun sıhhat ve geçerliliğine titizlikle yaklaşmamızı sağlamıştır. Kelam âlimlerinden biri olan İmam Mâtürîdî, öncelikle bilgi kaynaklarının tespitini yapmış, eserinde de bilgiyi bir teori olarak ele alan ilk düşünür olmuştur. Çalışmamızda üzerinde önemle durduğumuz konu, keşf ve ilhamın bilgi değerinin olup olmadığı yönündeki tartışmalar olmuştur. Konumuzun daha iyi anlaşılabilmesi için, mutasavvıfların, filozofların, Selefiyye, Mutezile, Şia ve Eş'ari mezhebine mensup âlimlerin, bilginin kaynağına dair yorumları ele alınmıştır. Son bölümümüzde ise, tezimizin özünü oluşturan, İmam Mâtürîdî ve Mâtürîdî âlimlerin günümüze ulaşan eserleri incelenerek konumuz hakkında görüşlerine yer verilmiştir. Knowledge, which means "science" in the Qu'ran, which is the main source of Islam, forms the basis of the branches of science existing in the Islamıc thought system. The fact that information is so important has enabled us to approach its authenticity and validity meticulously. Imam Maturidi, one of the scholars of Kalam, first identified the sources of knowledge and became the first thinker to consider knowledge as a theory in his work. The issue that we focus on in our study is the discussions on whether kash/unveılıng and ılham/intution have informational value. For the purpose of better understand the subject, the interpretations of the mystics, philosophers, scholars belonging to the Al-Salafıyya, Mutazıla, Shia and Ash'arite sects, about the source of knowledge are discussed. In the our last part, which form the core of our thesis, the works of Imam Maturidi and scholars have been examined and their views on our subject are given.