7. sınıf öğrencilerinin örüntüleri genelleme süreçleri, tercih ettikleri stratejiler ve kavram yanılgılarının belirlenmesi ile kavram karikatürü destekli probleme dayalı öğrenme uygulamalarının yanılgıların giderilmesine etkisi
Künye
İnce, İlayda. 7. sınıf öğrencilerinin örüntüleri genelleme süreçleri, tercih ettikleri stratejiler ve kavram yanılgılarının belirlenmesi ile kavram karikatürü destekli probleme dayalı öğrenme uygulamalarının yanılgıların giderilmesine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Özet
Bu çalışmamın amacı, ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin örüntüleri genelleme süreçlerini, tercih ettikleri stratejileri ve kavram yanılgılarını belirlemek ve bu yanılgıların giderilmesinde kavram karikatürü destekli probleme dayalı öğrenme uygulamalarının etkisini incelemektir. Araştırmada verilerin toplanması, çözümlenmesi ve yorumlanmasında nitel araştırma deseni benimsenmiştir. Araştırmada öncelikle basit
seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 152 yedinci sınıf öğrencisine Örüntü Testi uygulanmıştır. Bu öğrenciler arasından amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilen 31 öğrencinin kavram yanılgılarının giderilmesi için deneysel uygulama gerçekleştirilmiştir. Araştırma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Deneysel desen modellerinden ön test son test tek gruplu zayıf deneysel desen modeli temel alınarak deneysel çalışma gerçekleştirilmiştir. Örüntü Testi ve Görüşme Formu kullanılmıştır. Elde
edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin çoğunun cebirsel genelleme yapamadıkları aritmetik genelleme veya olgunlaşmamış tümevarım düzeyinde kaldıkları görülmüştür. Öğrencilerin örüntünün yakın adımındaki terimleri bulmak için en çok yinelemeli ve modelleme, orta adımda en çok tercih ettikleri stratejinin yinelemeli ve fark ile çarpma, uzak adımını bulmak için en çok fark ile çarpma ve fonksiyonel stratejileri tercih ettikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin genellikle aynı sorunun çözümde farklı stratejiler kullandıkları, tek bir stratejiye bağlı kalmadıkları
sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin örüntü genelleme sürecinde artış miktarını örüntünün genel terimi olarak ifade etme, işlem seçiminde yapılan yanılgılar, modeli etkili kullanamama, örüntünün kuralını sözel ifadelerle sınırlama yanılgılarına daha çok sahip olduğu görülmüştür. Kavram karikatürü destekli probleme dayalı öğrenme uygulamalarının ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin örüntüler konusunda sahip oldukları
kavram yanılgılarının giderilmesinde olumlu etki ettiği belirlenmiştir. The purpose of this study is to determine the pattern generalization processes, preferred strategies and misconceptions of secondary school seventh grade students and to analyze the effect of concept cartoon supported problem-based learning practices in eliminating these misconceptions. In this study, the qualitative research design was used in the data collection, analysis and interpretation. In the research, firstly, the Pattern Test was applied to 152 seventh grade students selected by simple random sampling method. An experimental application was carried out to eliminate the misconceptions of 31 students
selected by criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods. The research was carried out in two stages. An experimental study was carried out based on the pre-test post-test single-group weak experimental design model, which is one of the experimental design models. Pattern Test and Interview Form were used. The obtained data were analyzed descriptively. As a result of the study, it is seen that most of the students remained at the level of arithmetic generalization or immature induction, where they could not make algebraic generalizations. It is determined that the students preferred
the most iterative and modeling strategies to find the terms in the close step of the pattern, the most preferred strategies in the middle step are iterative and multiplication by difference, and the most preferred strategies in the far step are multiplication and functional strategies. It is concluded that the students generally used different strategies in solving the same problem and did not stick to a single strategy. It has been observed that students have more misconceptions about expressing the amount of increase in the pattern generalization process as the general term of the pattern, mistakes made in choosing the mathematical process, not using the model effectively, and limiting the rule of the pattern
with verbal expressions. It is determined that problem-based learning practices supported by concept cartoons have a positive effect on eliminating the misconceptions of secondary school seventh grade students about patterns.