Ortaokul öğrencilerinin astronomi konusundaki kavramsal anlama düzeyleri
Citation
Aygören, Şeyma Tayfun. Ortaokul öğrencilerinin astronomi konusunda kavramsal anlama düzeyleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Abstract
Eğitimciler, öğrencilerin fen konuları ile ilgili düşüncelerini incelediklerinde kavram bilgilerinin zaman zaman yetersiz kaldığını ve astronomi konularına yönelik kavram yanılgılarının olduğunu öne sürmektedir. Bu çalışmada, ortaokul beşinci, altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi astronomi konularındaki kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Astronomi konularındaki kavramsal anlama düzeylerinin kavramsal anlama testi ile belirlenmesi ve ortaokul öğrencilerinin her sınıf
düzeyinde oluşabilecek kavram yanılgılarının aynı anda incelenebilmesi, bu araştırmayı önemli kılmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde batı bölgesinde yer alan Balıkesir ili bir ortaokulunda öğrenim görmekte olan 25 beşinci sınıf, 30 altıncı sınıf, 37 yedinci sınıf ve 35 sekizinci sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırma modeli, var olan durumun detaylarıyla betimlenmesini sağlayan betimsel tarama modelindedir. Fen Bilimleri öğretim programında yer alan astronomi konularının kazanımlarına uygun olarak hazırlanan, açık uçlu sorulardan oluşan her sınıfa
ayrı kavramsal anlama testleri uygulanmıştır. Elde edilen veriler dereceli puanlama anahtarıyla puanlanarak nitel olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, beşinci, altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi astronomi konularında kavram yanılgılarına sahip olduğu belirlenmiştir. Bu çalışmada öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesinin, öğretim planlarının kavram yanılgılarını ortadan kaldırmayı sağlayacak şekilde hazırlanmasına katkı sunacağı öngörülmektedir. When educators examine students' thoughts on science subjects, they argue that their conceptual knowledge is sometimes insufficient and there are misconceptions about astronomy subjects. The aim of this study is to determine secondary school fifth, sixth, seventh and eighth grade students‟ conceptual understanding levels about astronomy in science lessons. Determining the levels of conceptual understanding in astronomy subjects with the conceptual understanding test and examining the misconceptions that may occur at each grade level of secondary school students at the same time make this research important. The study group of the research consists of 25 fifth grade, 30 sixth grade, 37
seventh grade and 35 eighth grade students studying in a secondary school in Balıkesir province located in the western region in the spring semester of 2021-2022 academic year. The research model is in the descriptive survey model, which provides a detailed description of the existing situation. Conceptual understanding tests were applied separately to each class consisting of open-ended questions prepared in accordance with the achievements of astronomy subjects in the science curriculum. The obtained data were analyzed qualitatively by scoring with a rubric. As a result of the research, it was determined that the fifth, sixth, seventh and eighth grade students had misconceptions about astronomy in the science course. In this study, it is predicted that determining the conceptual understanding levels of the students will contribute to the preparation of the teaching plans in a way that will eliminate the misconceptions.