Günümüz resim sanatında mekân ve estetik algısı
Künye
Başkaya, Meral. Günümüz resim sanatında mekân ve estetik algısı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023.Özet
Çağdaş sanatın tanımını moderniteden günümüze değin süregelen zamanı oluşturmuştur. Sanayi devrimi olarak adlandırılan 18. ve 19. Yüzyılda İngiltere’de başlayan, yeni buluşların makineleşmiş bir dünyanın ürünü olan endüstriyel gelişmeler sanat dünyasını etkilemiştir. Bir öncekinin bir sonrakini doğurduğu bir sonralar çağı başlamıştır. Resim sanatında da bir nenelerin biçimsel anlatımından çok düşünsel anlatım kavramsal bir bakış açısıyla önem kazanmıştır. Böylelikle kavramsal sanat düşüncesi var olmuş ve kavramsal sanat düşüncesi ile yeni bir gerçekliğe doğru bir ilerleyiş söz konusu olmuştur. Bu yeni anlayışla ortaya konan üretim ve anlatım biçimleri; sanat alanındaki estetik anlayışının da değişmesine sebebiyet vermişlerdir. Sanatın ne olduğunun yanında estetik değerlendirmelerde şekil değiştirmiştir. Bu yeni estetik değerlendirmelerin ekseninde sanatçılar 20. Yüzyılda resim –mekân ilişkisinde çalışmalarına kavramsal biçimler içeren anlatılara yer vermişlerdir. İzleyicinin de aktif olarak yapıta dâhil edildiği, yaratım sürecinde bile yer almasının sağlandığı bir yaklaşımla sanatsal üretimler söz konusu olmuştur. Mekân aynı zamanda yapıtın kendisine de dönüşebildiği bir anlam kazanmıştır. Bu noktada endüstriyel ilerlemelerin ve teknolojik gelişmelerin resim sanatı üzerindeki etkilerinin değerlendirilip anlaşılması günümüz resim sanatı açısından estetik mekân algısının kavramsal anlatı sunan resmin anlaşılabilmesinde önem arz etmektedir. Bu tezde; resim sanatı açısından özellikle kavramsal anlatı sunan yapıtların her kesim tarafından daha anlaşılır kılınması için, kısaca resmin tarihinden günümüze değin süreçlerde sanatın evriminin bilinmesi gerektiği düşüncesi esas alınmıştır. The definition of contemporary art has been shaped by the passage of time from
modernity to the present. Industrial developments, which emerged during the Indust rial Revolution in the 18th and 19th centuries, characterized by new inventions and the emergence of a mechanized world, have influenced the art world. The progression from one era to the next has given rise to a subsequent age. In the realm of painting, conceptual narrative and intellectual expression have gained importance over formal representation of objects. Thus, conceptual artistic thinking has emerged, leading to a progression towards a new reality. The new forms of artistic production and expression that have emerged as a result have also caused a transformation in the aesthetic un derstanding within the field of art. Not only has the understanding of art itself changed, but aesthetic evaluations have also undergone a shift. Within the context of these new aesthetic evaluations, artists in the 20th century have explored conceptual narratives within the relationship between painting and space. They have created artworks that actively involve the viewer, allowing them to participate in the creative process. Space has gained a meaning as it can also become a part of the artwork itself. In this regard, it is important to evaluate and understand the impact of industrial advancements and technological developments on the field of painting, as it plays a crucial role in comprehending the aesthetic perception of space and conceptual narratives in contemporary painting. This thesis is based on the belief that in order to make artworks with conceptual narratives more understandable to all segments of society, it is essential to have an understanding of the evolution of art from its history to the present.