Okul öncesi eğitime devam eden 48-72 aylık çocukların sosyal problem çözme becerilerine eşli dansların etkisinin incelenmesi
Citation
Atak, Sevgi. Okul öncesi eğitime devam eden 48-72 aylık çocukların sosyal problem çözme becerilerine eşli dansların etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023.Abstract
Okul öncesi dönemde dans etkinlikleri, çocukların iş birliği yapma, kendini ifade etme, özgüvene sahip olma gibi sosyal becerilerin gelişimine katkı sağlamaktadır. Çocukların sosyal gelişimlerine katkıları olan dansın, sosyal problem çözme becerilerine de olumlu etkileri olacağı düşünülmüş ve bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde eşli dansların sosyal problem çözme becerilerine etkisini incelemek olarak belirlenmiştir. Çalışmada nicel yöntemlerden ön test – son test kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 Eğitim-Öğretim yılında Balıkesir ili Altıeylül ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir ortaokulun iki ayrı anasınıfında öğrenim gören 48-72 ay arası 16’sı deney grubu, 16’sı kontrol grubu olmak üzere 32 çocuk oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme türlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve çocukların sosyal problem çözme becerilerinin düzeyini belirleyebilmek amacıyla Wally Sosyal Problem Çözme Testi kullanılmıştır. Okul öncesi dönemde sosyal problem çözme becerilerini geliştirmek için hazırlanan eşli dans etkinlikleri deney grubuna her gün 30 dakika olmak üzere 10 hafta boyunca araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklara ise okul öncesi öğretim programındaki kazanımları içeren çeşitli etkinlikler yapılmıştır. Uygulama sonunda okul öncesi dönemde eşli dansların sosyal problem çözme becerisine etkisini belirlemek amacıyla deney ve kontrol gruplarına eşzamanlı olarak Wally Sosyal Problem Çözme Testi uygulanmıştır. Verilerin analizinde, çocukların veri toplama araçlarından aldıkları puanların karşılaştırılması amacıyla karışık desen ANOVA testinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkeni olan cinsiyetin, bağımlı değişken olan sosyal problem çözme becerisine etkisini belirlemek amacıyla bağımsız örneklemler için t testi yapılmıştır. Verilerin geçerlik ve güvenirliği için uzman görüşünden yararlanılmış, KR-20 güvenirlik katsayısı hesaplanmış ve araştırmacının kodladığı verilerin güvenilirliğini sağlamak adına kodlayıcılar arası güvenirlik hesaplanmıştır. Araştırmanın bulgularından yola çıkılarak, deney grubuna uygulanan eşli dans etkinliklerinin, çocukların sosyal problem çözme becerilerini olumlu yönde etkilerken kız ve erkek çocukların sosyal problem çözme becerilerini benzer oranlarda
geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Preschool dance activities greatly influence children's social skills, including cooperation, self-expression, and self-confidence. These activities are believed to have a positive impact on children's social problem-solving abilities. Therefore, this study aims to investigate the effects of partner dances on preschoolers' social problemsolving skills. The study utilized a quantitative design with a quasi-experimental model, employing a pretest-posttest control group. Two kindergartens affiliated with the Ministry of National Education in Balikesir province's Altieylul district were selected for the study, which took place during the 2022-2023 academic year. The research included 32 children between the ages of 48 and 72 months, with 16 assigned to the experimental group and 16 to the control group. The study group was selected using easily accessible case sampling, a form of purposeful sampling. Data collection involved a personal information form and the Wally Social Problem Solving Test to assess children's social problem-solving skills. For a period of 10 weeks, the researcher conducted daily 30-minute partner dance activities with the experimental group, aiming to enhance their social problem-solving skills. The control group participated in various activities aligned with the preschool curriculum. At the end of the intervention, the Wally Social Problem Solving Test was administered to both groups simultaneously to evaluate the impact of partner dances on preschoolers' social problem-solving skills. Data analysis involved using mixed design ANOVA. An independent t-test examined the influence of gender, the independent variable, on the dependent variable of social problem-solving skills. Expert opinions were sought, and reliability was ensured through the calculation of the KR-20 reliability coefficient and establishment of inter-coder reliability for the coded data. The findings revealed positive effects of partner dance activities on children's social problem-solving skills in the experimental group. Notably, both boys and girls demonstrated comparable improvements in their social problem-solving skills.