Turistlerin sosyal medya kullanım ve algılarının belirlenmesi: konaklama işletmeleri üzerine bir araştırma
Künye
Nacar, Çağrı Eren. Turistlerin sosyal medya kullanım ve algılarının belirlenmesi: konaklama işletmeleri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023.Özet
Sosyal medya diğer sektörlerde olduğu gibi konaklama işletmeleri için de çok önemli bir pazarlama ve tanıtım aracıdır. Bu nedenle, konaklama işletmelerinin sosyal medyada olmaları kendileri ve tüketiciler açısından büyük öneme sahiptir. Çalışmanın temel amacı, turizm tüketicilerinin konaklama işletmelerine karşı tutumları üzerine etkilerini değerlendirmek ve sosyal medya sitelerine yönelik algılarının ne düzeyde olduğunu belirlemek çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Çalışmanın evrenini; Aydın Kuşadası’na konaklama işletmelerinde tatil amacı ile gelen yerli turistler oluştururken, örneklemini ise; Kuşadası’nda kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 447 yerli turist oluşturmaktadır. Çalışma verileri üç bölümden oluşturulan anket yöntemiyle elde edilmiştir. Birinci bölümde katılımcıların demografik bilgilerinin tespiti yapılırken, ikinci bölümde, turizm tüketicilerine sosyal medya kullanım ölçeği ve üçüncü bölümde ise, turizm tüketicilerinin sosyal paylaşım sitelerine ilişkin algıları anketi ölçülmeye çalışılmıştır. Konaklama işletmelerinde sosyal medya kullanımı ve turizm tüketicilerinin sosyal medya sitelerine yönelik algıları tespit etmeye yönelik ölçek 5’li likert kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22 programından yararlanılmıştır. Çalışmaya katılan katılımcıların kişisel bilgilerinin dağılımları hesaplanmıştır. Çalışma verileri doğrultusunda yapılması uygun görülen testlerin belirlenmesi için normallik sınaması yapılmıştır. Turizm Tüketicilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerine İlişkin Algıları anketi verileri için normallik analizi ve bu testin sonucunda skewness (çarpıklık) ve kurtosis (basıklık) değerleri incelenmiştir. Sonuç olarak; konaklama işletmelerinde sosyal medya kullanımı ve yerli turistlerin sosyal medya sitelerine yönelik algılarını tespit etmek için yapılan çalışmada, katılımcıların, cinsiyet, yaş ve sosyal medya kullanım süreleri değişkenlerine göre anlamlı farklılık tespit edilirken, gelir düzeyi ve eğitim değişkeni arasında istatistiki açıdan anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Ayrıca tüketicilerin sosyal medya platformları kullanarak reklam, bilgi edinme ve konaklama işletmeleri hakkında yorum yapmak, dolayısıyla sosyal ağları bir tüketim kanalı olarak kullandıkları görülmektedir. Social media is a very important marketing and promotion tool for Accommodation establishments as well as other sectors. Therefore, the fact that accommodation establishments are on social media is of great importance for themselves and consumers. The main purpose of the study is to evaluate the effects of local tourist on their attitudes towards accommodation establishments and to determine the level of their perception of social media sites. While the universe of the study consists of local tourists who come to Aydın Kuşadası for holiday purposes in accommodation establishments; the sample consists of 447 local tourists selected by random sampling method in Kuşadası. The survey method obtained the study, which consisted of three main sections. In the first part, while determining the demographic information of the participants, in the second part, the social media usage scale was applied to tourism consumers, and in the third part, the perceptions of tourism consumers about social networking sites were surveyed. The 5-point Likert was used in the scale and surveys to determine the perceptions of social media usage and tourism consumers towards social media sites in accommodation establishments. SPSS 22 program was used in the analysis of the data. The distribution of personal information of the participants in the study was calculated. A normality test was performed to determine the tests deemed appropriate in line with the study data. Normality analysis for the Perceptions of Tourism Consumers About Social Networking Sites survey data and skewness and kurtosis values were examined as a result of this test. As a result; In the study conducted to determine the perceptions of social media use and local tourist towards social media sites in accommodation establishments, a significant difference was found according to the gender, age, and social media usage periods variables of the participants, while no statistically significant difference was found between the income level and education variable. It is also seen that consumers use social media platforms to advertise, obtain information and comment on accommodation establishments, thus using social networks as a consumption channel.