Lise öğrencilerinin fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ile katılım engellerinin incelenmesi
Citation
Yılmaz, Nilay. Lise öğrencilerinin fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ile katılım engellerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023.Abstract
Bu çalışmada lise öğrencilerinin fiziksel aktiviteye katılım motivasyonları ile fiziksel aktivitelere katılım engelleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini liselerde öğrenim gören öğrenciler oluştururken
örneklemini yine Balıkesir ili Bandırma ilçesinde öğrenim gören 861 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ) ve “Fiziksel Aktiviteye Katılım Engelleri Ölçeği” (FAKEÖ) ölçekleri kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Analiz sürecinde verilere yönelik yapılan normallik analizi sonucuna göre verilerin normal dağılım göstermediği buna bağlı olarak da Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis H Testi kullanılmasına karar verilmiştir. Ayrıca çalışmada lise öğrencilerinin fiziksel
aktiviteye katılım motivasyonları ile fiziksel aktivitelere katılım engelleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi için Pearson Korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Lise öğrencilerinin fiziksel aktiviteye katılım motivasyonları ile fiziksel aktiviteye katılımı engelleyen faktörler arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit
edilmiştir. Bu doğrultuda araştırmanın H1 hipotezi kabul edilerek H0 hipotezi reddedilmiştir. Araştırmaya katılan lise öğrencilerinin cinsiyetleri, sınıf düzeyi ve teknoloji kullanım süreleri ile fiziksel aktiviteye katılım motivasyonları arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra lise öğrencilerinin okul türü ve günlük spor yapma süreleri ile fiziksel aktiviteye katılım motivasyonları arasında
anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan lise öğrencilerinin sınıf düzeyi ile fiziksel aktiviteye katılımı engelleyen faktörler arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.
Bunun yanı sıra lise öğrencilerinin cinsiyet, okul türü, günlük teknoloji kullanımı ve günlük spor yapma süreleri ile fiziksel aktiviteye katılımı engelleyen faktörler arasında anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. In this study, it was aimed to determine the relationship between the motivation of high school students to participate in physical activity and the obstacles to participation in physical activities. For this purpose, survey model was used among the relational research methods in the research. While the universe of this research consists of students studying in the 2021-2022 academic year in high schools in the city center of Balıkesir, the sample consists of 861 high school students studying in Bandırma district of Balıkesir province. In the study, "Personal Information Form", Physical Activity Participation Motivation Scale
(FAKMÖ) and "Physical Activity Participation Barriers Scale" (FAKEÖ) scales were used as data collection tools. The data obtained from the scales were analyzed with SPSS 22.0 program. According to the results of the normality analysis made for the data during the analysis process, it was decided to use the Mann Whitney U Test and Kruskal Wallis H Test because the data did not show normal distribution. In addition, Pearson Correlation analysis was used to determine the relationship between high school students'
motivation to participate in physical activity and barriers to participation in physical activities.
It was found that there was a significant relationship between the motivation of high school students to participate in physical activity and the factors that prevent participation in physical activity. Accordingly, the H1 hypothesis of the research was accepted and the H0 hypothesis was rejected. It was found that there was no significant difference between the gender, grade level, monthly income level and duration of technology use and motivation to participate in physical activity of the high school students participating in the study. In addition, it was found that there was a significant difference between the type of school
and daily sports duration of high school students and their motivation to participate in physical activity.
It was determined that there was no significant difference between the grade level of the high school students participating in the study and the factors preventing participation in physical activity. In addition, it was found that there was a significant difference between the gender, school type, monthly income level, daily technology use and daily sports duration of high school students and the factors that prevent
participation in physical activity.