Yiyecek içecek işletmelerinde talep tahmin yöntemlerinin uygulanabilirliği (butik işletmelerde bir uygulama)
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı, İstanbul ilindeki butik üretim gerçekleştiren yiyecek içecek işletme yöneticilerinin, talep tahmin yöntemlerine karşı bilgi düzeylerini belirleyerek, günümüzde giderek önemi artan bu konunun değerine vurgu yapmak ve literatürde yer alan boşluğa katkı sağlamak olacaktır. Talep tahmini, bir ürün veya hizmet için gelecek dönemlerde oluşabilecek talebin geçmiş dönemlere ait verileri temel alarak, belirlenme çabasıdır. Talep tahmini birçok alanda olduğu gibi yiyecek içecek işletmeleri içinde iyi bir planlamanın anahtarıdır. Özellikle işletmeler, müşteri tahminlerini doğru yapabilirse planlama süreçlerini en verimli şekilde düzenleyerek, büyük oranda maliyet ve iş gücünden istifade etmiş olacaktır. Bu bağlamda, yiyecek içecek işletmelerinde talep tahmin yöntemlerinin önemi, her geçen gün giderek artmaktadır. Yapılan bu çalışma ile disiplinler arası kullanımı olan talep tahmin yöntemlerinin, butik üretim yapan yiyecek içecek işletmeleri bünyesindeki bilinirliği ve uygulanabilirliği belirlenmeye çalışılmıştır. Bu doğrultuda, talep tahmin yöntemlerinin bilinirliğini ve uygulanabilirliğini belirlemek amacıyla fenomenoloji (olgubilim) araştırma desene ekseninde oluşturulmuş, 10 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formları, butik üretim gerçekleştiren 30 yiyecek içecek işletmesi yöneticilerine uygulanmıştır. Elde edilen veriler sonucunda talep tahmini üzerine katılımcıların bilgi düzeylerinin dar kapsamlı olduğu ve talep tahmin yöntemleri hakkında bilgilerinin olmadığı görülmüştür. The main purpose of this study will be to emphasize the value of this issue, which is becoming increasingly important today, and to
contribute to the gap in the literature, by determining the level of knowledge of the food and beverage business managers who carry
out boutique production in the province of Istanbul against demand forecasting methods. Demand forecasting is an effort to
determine the demand that may occur in the future for a product or service, based on data from past periods. Demand forecasting is
the key to good planning in food and beverage businesses, as in many areas. In particular, if businesses can make accurate customer
forecasts, they will greatly benefit from cost and labor by arranging their planning processes in the most efficient way. In this
context, the importance of demand forecasting methods in food and beverage businesses is increasing day by day. With this study,
it has been tried to determine the awareness and applicability of demand forecasting methods, which have interdisciplinary use, in
boutique production food and beverage businesses. In this direction, a semi-structured interview form consisting of 10 questions,
created on the axis of phenomenology (phenomenology) research design, was used in order to determine the awareness and
applicability of demand forecasting methods. Semi-structured interview forms were applied to the managers of 30 food and beverage
businesses that carry out boutique production. As a result of the data obtained, it was seen that the knowledge level of the participants
on demand forecasting was narrow and they did not have knowledge about demand forecasting methods.
Volume
6Issue
2URI
https://doi.org/10.33083/joghat.2023.308https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1185906
https://hdl.handle.net/20.500.12462/14021