Akredite olan ve olmayan turizm işletmeciliği programlarının karşılaştırmalı incelenmesi
Özet
Bu araştırmada Türkiye'de 2022 yılında Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurumu (TURAK) tarafından akrediteliği devam eden Turizm işletmeciliği bölümü ile akredite olmamış ancak Yükseköğretim Kurumları Sınavında (YKS) en yüksek puana sahip olan Turizm şşletmeciliği Bölümlerinin web siteleri üzerinden akreditasyona konu olan öğrenme çıktıları ve web sitelerinde bilgilerin ulaşılabilirliği konusunda karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırma tarihleri içerisinde (şubat-Haziran 2022) akredite olduğu belirlenen 7 farklı üniversiteye bağlı 7 Turizm Fakültesinin Turizm işletmeciliği Bölümlerinin müfredatları TURAK tarafından belirlenen “Yükseköğretim Turizm Programları Değerlendirme Ölçütleri” içerisinden üçüncü ölçüt olan “Program Öğrenme Çıktıları” ölçütü dikkate alınarak değerlendirilmiştir. Karşılaştırma yapmak için de öğrenciler tarafından en yüksek puan kriterine göre en çok tercih edilen ve akredite olmayan ilk 3 devlet üniversitesi belirlenmiştir. Toplamda 10 Turizm işletmeciliği Bölümü incelenmiştir. Çalışma kapsamında durum analizi yapmak için nitel araştırma desenlerinden doküman analizi yaklaşımı kullanılmıştır. Bu çerçevede akredite olan programların müfredatları ve öğrenme çıktıları incelendiğinde eğitim/öğretim ve araştırma/geliştirme altyapısının iyileştirilerek daha üretken ve daha profesyonel bir yapıya büründüğü görülmüştür. Ancak akredite olan turizm işletmeciliği programlarının tercih edilme oranlarını değiştirmediği anlaşılmıştır. Son olarak akredite olan programlarla olmayan programların web sayfaları karşılaştırdığında akredite olan programların web sayfalarının basit ve ulaşılabilir şekilde tasarlandığı, ilgili bilgilerin olması gereken yerde bulunmasını sağlama konusunda akredite olmayan programlara göre çok başarılı olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. In this research, it is aimed to compare the accessibility of the information on the web sites and learning outcomes
subject to accreditation on the websites of Tourism Management Departments that were not accredited by the Tourism
Education Quality Assurance and Accreditation Council (TURAK) in 2022 in Turkey, but had the highest score in the
Higher Education Institutions Examination (YKS).. In this context, the "Program Learning Outcomes" criterion, which
is the third criterion among the determined to be accredited within the research dates, was taken into consideration
when evaluating the curricula of tourism management departments of 7 tourism faculties affiliated to 7 different
universities (February-June 2022) TURAK's criteria for evaluating higher education tourism programs. The top three
non-accredited state colleges, which are the ones that students like most based on criteria with the highest scores, were
identified in order to allow for comparison. Ten departments of tourist management in all were examined. Within the
scope of the study, document analysis approach, one of the qualitative research designs, was used to conduct situation
analysis. In this context, when the curricula and learning outcomes of accredited programs are examined, it is seen that
the education/training and research/development infrastructure has been improved and has become more productive
and more professional. However, it has been understood that accredited tourism management programs do not change
the preference rates. Finally, when the web pages of accredited programs and non-accredited programs are compared,
it has been concluded that the web pages of accredited programs are designed in a simple and accessible way, and that
the relevant information is found where it should be, compared to non-accredited programs.
Cilt
22Sayı
86Bağlantı
https://doi.org/10.17755/esosder.1232202https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1168140
https://hdl.handle.net/20.500.12462/14084