Student views on the use of mobile technologies in libraries: the example of Balıkesir University
Abstract
This study aims to emphasize the importance of mobile technologies in terms of library services, and to examine the perceptions of university students regarding their access to library and information services via mobile phones, taking into account the use of mobile phones. In the study, data were obtained through a questionnaire using the descriptive method. The data were collected from university students using the library of Balıkesir University. A sample of 410 students was selected within the scope of the study. The results demonstrated that the participants' views on accessing library services using mobile technology were mostly positive and they were particularly willing in terms of accessing remote services, electronic resources, and audio-visual materials via mobile technologies. According to the findings, it is recommended that libraries make their services compatible with mobile systems. Bu araştırma mobil teknolojilerin kütüphane hizmetleri açısından önemi vurgulamayı, üniversite
öğrencilerinin cep telefonu kullanımını göz önünde bulundurarak, kütüphane ve bilgi hizmetlerine
cep telefonu vasıtası ile erişimlerine ilişkin algılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada
betimsel araştırma yöntemi kullanılarak, anket yoluyla veri toplanmıştır. Araştırmanın verileri
Balıkesir Üniversitesi Kütüphanesini kullanan üniversite öğrencilerinden toplanmıştır. Çalışma
kapsamında 410 öğrenciden oluşan örneklem seçilmiştir. Araştırma sonucunda; katılımcıların
kütüphane hizmetlerine mobil teknoloji kullanarak erişim sağlama konusundaki görüşlerinin olumlu
olduğu, özellikle uzaktan erişim, elektronik kaynaklar, görsel işitsel materyallere erişimin mobil
olarak yapılabilmesine karşı istekli oldukları belirlenmiştir. Elde edilen bulgular ışığında
kütüphanelerin yürütmüş olduğu hizmetleri mobil sistemlere uyumlu hale getirmeleri
önerilmektedir.
Issue
29URI
https://doi.org/10.29000/rumelide.1164872https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1115760
https://hdl.handle.net/20.500.12462/14361
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Mobile learning for everyone: Investigation of language learning applications according to universal design principles
Şenel, Selma; Şenel, Hüseyin Can; Günaydın, Serpil (Ankara Univ, 2019)Mobile learning is getting more popular as mobile devices are getting smaller. Individuals are able to use mobile environments regardless of their age, culture, disability and experience. Because of this diversity in users, ... -
Ortaokul öğrencilerinin matematik öğreniminde mobil öğrenme kabullerinin incelenmesi
Yıldız, Yıldız (Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2020)Bu araştırmanın amacı birleştirilmiş teknoloji kabul ve kullanım kuramına (BTKKK) göre matematik öğreniminde mobil öğrenmeyi kabul etme davranışlarını ölçen bir ölçek geliştirmektir. Geliştirilen model kullanılarak ortaokul ... -
Geometrik cisimlerin öğretimi için geliştirilen 3 boyutlu mobil uygulamalar hakkında öğrenci ve öğretmen görüşleri
Burmabıyık, Alper (Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015)Bu çalışmada, çoklu ortam ögeleri ile görsel tasarım prensipleri göz önünde bulundurularak, ADDIE öğretim tasarım modeline göre hem tablet bilgisayar hem de etkileşimli tahta ile uyumlu çalışan, matematik dersinin katı ...