Hemşirelik öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile klinik karar verme becerileri arasındaki ilişki
Özet
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik bölümü öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile klinik
karar verme becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu çalışmanın evrenini bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri
Fakültesi Hemşirelik bölümünde 2018-2019 akademik yılında öğrenim gören 2. 3. ve 4. sınıf
olmak üzere toplam 545 öğrenci, örneklemini ise araştırmaya katılmayı kabul eden 341
hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Hemşirelik birinci sınıf öğrencileri dönem içerisinde kliniğe
çıkmadığı için örneklem kapsamına alınmamıştır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen
"Tanıtıcı Bilgi Formu", "Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği (HKKVÖ)" ve "E-Sağlık
Okuryazarlığı Ölçeği" kullanılarak elde edilmiştir. Veriler tanımlayıcı istatistikler, Anova ve
Mann-Whitney U testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21.23±1.82 olup, %75.1’i kızlardan oluşmaktadır.
Öğrencilerin %50.1’i interneti eğlence, iletişim, sosyal medya amacıyla kullandığı, %3.2’sinin
ise sadece araştırma yapmak için internetten yararlandığı bulunmuştur. Öğrencilerin %76.5’i son
bir hafta içerisinde kendisi veya bir başkasının sağlığı ile ilgili internetten tarama yaptıklarını
ifade etmişlerdir. Öğrencilerin HKKVÖ toplam puan ortalaması 133.39±16.62, E-sağlık
okuryazarlık düzeyi toplam puan ortalaması ise 29.24±5.02 olarak bulunmuştur.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinde klinik karar verme becerileri ile e-sağlık okuryazarlık
düzeyleri arasında düşük düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin interneti daha çok
araştırma yapmak için kullanmaları teşvik edilerek bu ilişkinin arttırılması sağlanabilir. Objective: This study was conducted to determine the relationship between e-health literacy
level and clinical decision making skills of nursing students.
Methods: The population of this descriptive study consisted of a total of 545 2nd, 3rd and 4th
grade students studying at the Faculty of Health Sciences of a state university in the 2018-2019
academic year, and the sample consisted of 341 nursing students who agreed to participate in the
study. The data were obtained developed by the researchers "Introductory Information Form",
"E-Health Literacy Scale" and "Clinical Decision-Making in Nursing Scale (CDM) ". Data were
analyzed using descriptive statistics, Anova and Mann-Whitney U test.
Results: The average age of the students is 21.23 ± 1.82 and 75.1% of them are girls. It was
found that 50.1% of the students use the internet for entertainment, communication and social
media purposes, and 3.2% of them only use the internet for research. 76.5% of the students stated
that they had scanned the internet about their own or someone else's health in the last week. The
total mean score of CDM of the students was found to be 133.39±16.62, and the total mean score
of e-health literacy level was found to be 29.24±5.02.
Conclusion: A low-level significant relationship was found between clinical decision-making
skills and e-health literacy levels in nursing students. This relationship can be increased by
encouraging students to use the internet for more research.
Kaynak
Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi DergisiCilt
38Sayı
3Koleksiyonlar
- Hemşirelik-Makale Koleksiyonu [112]
- TR Dizin-Makale Koleksiyonu [3387]