Dijital teknolojiler ile desteklenmiş altıncı sınıf vücudumuzdaki sistemler ve sağlığı ünitesi öğretiminin etkililiğinin incelenmesi
Künye
Doğrucu, Asena Fatmagül. Dijital teknolojiler ile desteklenmiş altıncı sınıf vücudumuzdaki sistemler ve sağlığı ünitesi öğretiminin etkililiğinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024.Özet
Yaşadığımız bilgi çağında, dijital teknolojilerin modern ve güncel öğretim ihtiyaçlarına cevap veren araçlar olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada; güncel medya içerikleri, dijital eğitsel oyunlar, simülasyonlar ve videolar gibi dijital teknolojiler ile desteklenmiş fen öğretiminin; altıncı sınıf öğrencilerinin "Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı" ünitesindeki etkililiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel destekli nicel araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, 2022-2023 akademik yılında Türkiye'nin İstanbul ilinde bulunan bir devlet okulunda eğitim-öğretim görmekte olan 73 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Örneklem, dijital teknolojiler ile desteklenmiş öğretimin uygulandığı deney grubu ile mevcut öğretim programının uygulandığı kontrol grubundan oluşmaktadır. Çalışmada, "Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı" ünitesinin öğretimi her iki gruba da aynı araştırmacı tarafından 18 ders saati boyunca gerçekleştirilmiştir. Çalışmada kullanılan veri toplama araçları; "Akademik Başarı Testi", "Günlük Yaşamla İlişkilendirme Testi", "Etkileşimli Tahta Tutum Ölçeği", "Zihin Haritaları" ve "Ders Değerlendirme Formu" dur. Elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 21.0 programından, nitel verilerde ise içerik analizinden faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, dijital teknolojiler ile desteklenmiş fen öğretiminin deney grubu öğrencilerinin akademik başarılarına, konuyu günlük yaşamla ilişkilendirmelerine, etkileşimli tahta tutumlarına, medya kavramını zihinlerinde yapılandırmalarına ve öğretim yöntemiyle ilgili olumlu görüşler edinmelerine katkı sağladığı görülmüştür. Elde edilen sonuçlar ışığında gelecekte dijital teknolojilerin farklı konu ve sınıf seviyelerinde etkin bir şekilde kullanılması önerilmektedir. In this age of information, digital technologies are considered to be a response to the modern and current needs of teaching. This study aims to examine the effectiveness of digital technologies supported science teaching with current media contents, digital educational games, simulations and videos in the "Body Systems and Health" unit for sixth grade students. A qualitative-supported quantitative research model was used in the study. The sample of the study consisted of 73 sixth grade students studying at a state school in Istanbul, Turkey during the academic year of 2022-2023. The sample of the study involved an experimental group where digital technology-supported instruction was applied and a control group where the existing curriculum was applied. In this study, the "Body Systems and Health" unit was conducted to both groups by the same researcher for 18 course hours. The data gathering instruments used in the study were "Academic Achievement Test", "Association with Daily Life Test", "Interactive Whiteboard Attitude Scale", "Mind Maps" and "Evaluation of the Course Form". SPSS 21.0 program was used to analyze the quantitative data obtained, and content analysis was used to analyze the qualitative data. According to the results collected from the research, it was seen that digital technology- supported science education contributed to the academic achievement of the experimental group students, their ability to associate the subject with daily life, their attitudes towards the interactive whiteboard, their ability to structure the concept of media in their minds, and their positive opinions on the teaching method. It is suggested that digital technologies might be used effectively in different subjects and different grade levels in the future.