Turizmde örgütsel güven ve çalışanların iş tatmini arasındaki ilişki: otel çalışanları üzerine bir araştırma
Citation
Sarıkeçe, Taylan. Turizmde örgütsel güven ve çalışanların iş tatmini arasındaki ilişki: otel çalışanları üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024.Abstract
Turizm sürekli büyüme gösteren dünyadaki en önemli sektörlerden biridir. Dolayısıyla hem uluslararası hem de ulusal boyutta turizmişletmeleri arasında kıyasıya bir rekabet vardır. Rekabet edilebilirlikte en önemli kozlardan bir tanesi işletmelerin sahip olduğu çalışan grubudur. Özellikle konaklama işletmelerinde nitelikli personele sahip olması iş hatalarını azaltarak işletme verimliliğini en üst düzeye çıkarır.
İşletmelerin sahip olduğu nitelikli personelin sürdürülebilirliğinin sağlanması için çalışanların iş tatmini düzeylerinin yüksek olması gerekmektedir. Bu doğrultuda çalışanların işletmelerdeki tatmin düzeylerinin önemli belirleyicilerinden biri işletmelerdeki örgütsel güven algısı olabilir. Bu çalışmanın amacı İstanbul’daki 4 ve 5 yıldızlı otellerde çalışan personelin örgütsel güven algısının iş tatmini üzerindeki
etkisinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda İstanbul’daki otellerde çalışan personelden anket tekniği ile veri toplanmıştır. Kolayda örnekleme yöntemi ile 442 otel çalışanından veri elde edilmiştir. Örgütsel güven algısı; yöneticiye güven, çalışma arkadaşlarına güven ve örgütün kendisine güven olarak üç boyutta ortaya çıkmıştır. Yöneticiye ve örgütün kendisine güven algısının çalışanların içsel tatmini üzerinde etkili olduğu, çalışma arkadaşlarına güven duygusunun anlamlı bir etkisi olmadığı ortaya çıkmıştır. En yüksek etki düzeyi ise yöneticiye güven algısında olduğu tespit edilmiştir. Ancak durum çalışanların dışsal tamini açısından değerlendirildiğinde, üç boyutun dışsal tatmin üzerinde etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Ancak dışsal tatmin üzerinde en yüksek etkinin çalışma arkadaşlarına güven algısının olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak örgütsel güven algısının iş tatmini üzerinde önemli derecede
etkisi olduğu ortaya konmuştur. Tourism is one of the most important sectors globally, showing continuous growth. Therefore, there is fierce competition both internationally and nationally among tourism businesses. One of the most significant assets in competitiveness is the workforce of these businesses. Especially in accommodation establishments, having qualified personnel reduces errors and maximizes operational efficiency. To ensure the sustainability of qualified personnel in businesses, it is necessary for employees to have high levels of job satisfaction. In this regard, one of the important determinants of employee satisfaction in businesses could be the perception of organizational trust. The aim of this study is to determine the impact of employees' perception of organizational trust on job satisfaction among personnel working in 4 and 5-star hotels in Istanbul. To achieve this goal, data were collected through a survey technique from
hotel employees in Istanbul. Data were obtained from 442 hotel employees using the convenience sampling method. Organizational trust perception emerged in three dimensions: trust in management, trust in friends at work, and trust in the organization itself. It was found that trust in management and trust in the organization itself significantly affect employees' intrinsic satisfaction, while trust in friends at work does not have a significant impact. The highest level of influence was found in trust in management perception. However, when considering external satisfaction among employees, it was found that all three dimensions have an impact on external job satisfaction. The highest impact on external satisfaction was found in trust in friends at work perception. In conclusion, it has been demonstrated that the perception of
organizational trust significantly affects job satisfaction.