İlkokul 2. sınıflara uygulanan psikoeğitim programının empati ve duygu düzenleme becerilerine etkisi
Citation
Aslan, Gizem. İlkokul 2. sınıflara uygulanan psikoeğitim programının empati ve duygu düzenleme becerilerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024.Abstract
Bu araştırmanın amacı; “psikoeğitim programı”nın ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin empati ve duygu düzenleme beceri düzeylerine etkisini incelemektir. 2022-2023 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Fatih ilçesindeki bir devlet okulundaki ilkokul 2. sınıf öğrencileri araştırmanın kapsamını oluşturmaktadır. Bu
araştırmada deney-kontrol gruplu ön test-son test modeline dayalı deneysel bir çalışma yapılmıştır. Araştırmanın deney ve kontrol gruplarının belirlenmesi için öncelikle 208 öğrenciye “Çocuklar İçin Empati Ölçeği” ve “Duygu Düzenleme Ölçeği” uygulanmıştır. Yapılan analizler sonrasında deney (22 öğrenci) ve kontrol (16 öğrenci) gruplarına yansız atama yöntemiyle çalışma grubundaki öğrenciler seçilmiş ve özdeş
gruplar oluşturulmuştur. Araştırma sürecinde deneysel işlem olarak uygulanan grup psikoeğitim programı, yaklaşık 40 dakikalık 10 oturum olarak oluşturulmuştur. Araştırmanın temel amacı psikoeğitim rogramının öğrencilerin empati ve duygu düzenleme becerilerini artırmada etkili olup olmadığını test etmektir. Bu
nedenle araştırmanın bağımsız değişkeni deney grubuna uygulanan grup psikoeğitim programıdır. Araştırmanın bağımlı değişkeni ise öğrencilerin empati ve duygu düzenleme beceri düzeyleridir. Bağımlı değişkene ilişkin veriler, bu araştırma kapsamında “Çocuklar için Empati Ölçeği (ÇİEÖ)” ve “Duygu Düzenleme Ölçeği (DDÖ)” ile belirlenmiştir. ÇİEÖ 20 madde, DDÖ ise 24 madde ve 2 alt faktörden
oluşmaktadır. Gruplar arasındaki farkın anlamlılığını test etmek için Mann Whitney U testi, ölçümler arasındaki farkın anlamlılığını test etmek için Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda empati ve duygu düzenleme becerisi belli bir aralıkta ve düşük olan öğrencilere uygulanan grup psikoeğitim programının, çalışma grubundaki öğrencilerin empati ve duygu düzenleme becerilerini artırmakta etkili olduğu belirlenmiştir. The purpose of this research; to analyze the effect of the “psychoeducation program” on the empathy and emotion regulation skill levels of 2nd grade primary school students. In the 2022-2023 academic year, a research project was conducted with 2nd grade primary school students in a state school located in the Fatih district of Istanbul, Turkey. This study employed an experimental design based on a pre-test-post-test model with experimental and control groups. Initially, 208 students were assessed using the "Empathy Scale for Children" and the "Emotion Regulation Scale". Following the analysis, 22 students were assigned to the experimental group and 16 to the control group through a random assignment method to ensure balanced groups. During the research process, a psychosocial education program was implemented as the experimental intervention, consisting of approximately 40 minutes per session over
10 sessions.The primary aim of the research is to test the effectiveness of the psychosocial education program in enhancing students' empathy and emotion regulation skills. Therefore, the independent variable of the study is the group psychosocial education program applied to the experimental group. The dependent variables are the levels of empathy and emotion regulation skills among the students. Data on the dependent variables were assessed using the "Empathy Scale for Children (ESC)" and the
"Emotion Regulation Scale (ERS)" in this study. ESC consists of 20 items, while ERS consists of 24 items and two sub-factors. To test the significance of differences between groups, the Mann Whitney U test was utilized, while the Wilcoxon Signed Rank test was employed to assess the significance of differences between measurements. The research found that the group psychosocial education program applied to
students with low empathy and emotion regulation skills was effective in enhancing the empathy and emotion regulation skills of the participants in the study group.