Girişimcilikte iş modeli: Fine dining restoran girişimcilerinin iş modellerinin incelenmesi üzerine bir araştırma
Abstract
Günümüzde girişimcilik, ekonomik ve sosyal değişimin en önemli belirleyicilerinden biri haline gelmiştir. Girişimci, girişiminin nasıl değer yaratacağını iş modeli yardımıyla ortaya koyabilmektedir. Girişimcilerin çoğu, bir iş modeline sahip olmanın, rekabet avantajı sağlayacağı farkındalığıyla hareket etmektedir. Girişimci, hazırlamış olduğu Kanvas İş Modeli ve onun 9 yapı taşı ile işine bütüncül olarak bakabilmekte ve değişen koşullara uygun gerekli güncellemeleri yapma fırsatı bulabilmektedir. Girişimcinin, müşterisine hangi değeri ulaştıracağı, yaratmış olduğu değer ile nasıl gelir elde edeceği ve katlanması gereken masrafların neler olduğunu bilmesi gerekmektedir. Buradan hareketle, İzmir ilindeki fine dining restoranların iş modellerinin incelenmesi ve restoran girişimcilerinin konuya ilişkin görüş ve deneyimlerinin ortaya koyulması amacıyla bu araştırma yapılmıştır. Araştırmanın verileri, 10 restoran girişimcisi ile 22 Şubat-13 Nisan 2023 tarihleri arasında gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle elde edilmiş ve MAXQDA programından yararlanılarak içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Bu araştırma bulgularından elde edilen sonuçların, İzmir ilinde yiyecek ve içecek endüstrisinde bir işletme kurma, geliştirme ve başarılı olma hususlarında Kanvas İş Modeli’nin öneminin derinlemesine anlaşılmasını sağlayacağı düşünülmektedir. Türkiye’de gastronomi disiplinine artan ilgiyle birlikte, lezzetli ve özgün yemekleri deneyimlemek isteyen müşteriler fine dining restoranlara yönelmektedir. Buna karşın, yoğun ilgi gören destinasyonlardan biri olan İzmir ili fine dining restoranlarına yönelik kısıtlı sayıda çalışmaya rastlanılmıştır. Dahası, fine dining restoranların şef ve girişimcilerinin Kanvas İş Modeli’nin bilinirliği ile farkındalığı özelinde yürütülen benzer bir araştırmayla karşılaşılmamıştır. Bu kapsamda, çalışma sonuçlarının, ilgili alanyazına ve yiyecek-içecek işletmeleri ile onların paydaşlarına katkı sağlayabileceği düşünülmektedir. Nowadays, entrepreneurship has become one of the most important determinants of economic and social change. The entrepreneur can reveal how his/her enterprise will create value with the help of business model. Most entrepreneurs act with the awareness that having a business model will provide a competitive advantage. With the Business Model Canvas and its 9 building blocks, the entrepreneur can look at his/her business holistically and have the opportunity to make the necessary updates in accordance with changing conditions. The entrepreneur needs to know what value he/she will deliver to customers, how he/she will generate income with the value creates, and what expenses he/she will have to bear. From this point of view, this research was conducted to examine the business models of fine dining restaurants in Izmir and to reveal the opinions and experiences of restaurant entrepreneurs on the subject. The data of the research was obtained with the semi-structured interview technique conducted with 10 restaurant entrepreneurs between February 22 and April 13, 2023 and analyzed with the content analysis technique using the MAXQDA program. It is thought that the results obtained from these research findings will provide an in-depth understanding of the importance of the Business Model Canvas in establishing, developing and being successful in a business in the food and beverage industry in Izmir. With the increasing interest in the gastronomy discipline in Turkey, customers who want to experience delicious and original foods are turning to fine dining restaurants. On the other hand, a limited number of studies have been found on fine dining restaurants in Izmir, one of the destinations that attracts great attention. Moreover, there has been no similar research conducted specifically on the awareness and recognition of the Business Model Canvas among chefs and entrepreneurs of fine dining restaurants. In this context, it is thought that the study results can contribute to the relevant literature and food and beverage businesses and their stakeholders.