Kültürel uyum yeteneğinin Türk mutfağının küreselleşme algısına etkisi
Abstract
Küreselleşme sürecinin hızlanması, dünya genelinde kültürler arası etkileşimi de arttırmaktadır. Bu gelişmeler, küreselleşme sürecinde kültürler arası uyum ve yerel kültürlerin korunması kavramlarını da ortaya çıkmıştır. Bu noktadan hareketle çalışmada, turistlerin kültürel uyum yeteneklerinin Türk mutfak kültürünün küreselleşmesi üzerindeki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini, beş farklı ülkeden İstanbul’u ziyaret eden yabancı turistler oluşturmaktadır. Araştırma nicel desenli olup, veriler anket tekniği ile elde edilmiştir. Çalışmada, normal dağılım gösteren veriler dikkate alınarak faktörler arası doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmada başvurulan açıklayıcı faktör analizi sonucunda, Türk mutfağının küreselleşme algısının; bilinirlik, toplumsal yapı, siyasal gelişmeler, göç ve tanıtım olmak üzere dört faktör altında toplandığı ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçları, Türk mutfağının küreselleşme algısı faktörleri ile turistlerin kültürel uyum yeteneği arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğunu ve turistlerin küreselleşmeye ilişkin bireysel kültürel uyum yetenekleri ile Türk mutfağının küreselleşme algısı faktörlerinin birlikte Türk mutfağının küreselleşme algısını pozitif yönde etkilediğini göstermektedir. The acceleration of the globalization process is also increasing intercultural interaction worldwide. These developments have led to the emergence of concepts such as intercultural adaptation and the preservation of local cultures in the process of globalization. Based on this point, this study attempts to determine the impact of tourists' cultural adaptation abilities on the globalization of Turkish cuisine. The population of the research consists of foreign tourists visiting Istanbul from five different countries. The research follows a quantitative design, and data were obtained through a survey technique. In the study, linear regression analysis among factors was conducted, considering the data showing normal distribution. As a result of the exploratory factor analysis employed in the research, it was revealed that the perception of globalization of Turkish cuisine is grouped under four factors: awareness, social structure, political developments/migration, and promotion. The research findings indicate that there is a statistically significant relationship between the factors of perception of globalization of Turkish cuisine and tourists' cultural adaptation abilities, and the individual cultural adaptation abilities of tourists regarding globalization, along with the factors of perception of globalization of Turkish cuisine, positively affect the perception of globalization of Turkish cuisine.