A bibliometric and content analysis of student engagement research in English language teaching
Özet
Student engagement research in the field of English language teaching
(ELT) has substantially increased in recent years. However, there is a
research gap concerning the up-to-date analysis of the current state of
student engagement research in ELT. This study aims to provide a comprehensive overview of the historical evolution of trends in published
articles, the most influential journals, leading researchers, contributing
countries and institutions, impactful articles, emerging themes and
methodological characteristics of student engagement research in ELT
through bibliometric and content analysis. Data for the study were
gathered from 175 research articles retrieved from Web of Science and
Scopus databases. The findings indicate a growing interest in student
engagement research in ELT, with a particular focus on learner psychology and writing skills, while reading, listening, and speaking received
considerably less attention. The findings from the study offer resources,
research ideas, avenues for publication, professional development, and
collaboration. İngiliz Dili Eğitimi (English Language Teaching - ELT) alanında etkin
öğrenci katılımı (student engagement) üzerine yapılan araştırmalar son
yıllarda önemli ölçüde artmıştır. Buna karşın, İngiliz Dili Eğitimi alanında
etkin katılım araştırmalarının güncel durumunun analizine ilişkin
alanyazında bir boşluk bulunmaktadır. Bu çalışma, bibliyometrik ve
içerik analizi yoluyla, konuya ilişkin yayınlanan makalelerdeki eğilimlerin
tarihsel gelişimi, en etkili dergiler, önde gelen araştırmacılar, katkıda
bulunan ülkeler ve kurumlar, etkili makaleler, ortaya çıkan temalar ve
ELT’de etkin öğrenci katılımı araştırmalarının metodolojik özellikleri
hakkında kapsamlı bir bakış sunmayı amaçlamaktadır. Çalışma için veriler, Web of Science ve Scopus veri tabanlarından seçilen 175 araştırma
makalesinden toplanmıştır. Bulgular, ELT’de etkin öğrenci katılımı
araştırmalarına artan bir ilgi olduğunu, özellikle öğrenci psikolojisi ve
yazma becerilerine odaklanıldığını, okuma, dinleme ve konuşmanın ise
çok daha az ilgi gördüğünü göstermektedir. Çalışmadan elde edilen
bulgular, akademik dergiler, araştırma fikirleri, yayın, mesleki gelişim ve
iş birliğine yönelik öneriler sunmaktadır.