Yerel yönetimler tarafından gerçekleştirilen gastronomi odaklı halkla ilişkiler faaliyetleri: Gaziantep örneği
Abstract
Gastronomi alanındaki halkla ilişkiler faaliyetleri, bir bölgenin gastronomi potansiyelini,
turizm olanaklarını, yerel lezzetlerini ve kültürünü tanıtma amacıyla kullanılan
kampanyaları kapsar. Bu kampanyalar, bölgenin gastronomi turizmi çekiciliğini artırarak
ziyaretçi sayısını artırmayı hedeflerken aynı zamanda yerel halkı bir araya getirerek
sosyal bağları güçlendirir ve yerel ekonomiye katkı sağlar. Çalışmanın amacı yerel
yönetimlerin halkla ilişkiler faaliyetlerinde gastronominin ne şekilde kullanıldığının
literatür taraması yöntemiyle ortaya konulması ve 2015 yılında UNESCO Yaratıcı
Şehirler Ağına Gastronomi alanında dâhil olan Gaziantep Şehri üzerinden yerel yönetim
tarafından uygulanan gastronomi temalı halkla ilişkiler faaliyetlerinin internet tabanlı
tarama yöntemiyle incelenerek bu faaliyetlerin etkinliğinin artırılması için öneriler
sunulmasıdır. Gaziantep’te doğrudan yerel yönetim tarafından ve yerel yönetimle işbirliği
halinde gerçekleştirilen gastronomi temalı halkla ilişkiler faaliyetlerinin belirlenmesi
aşamasında veri toplama aracı olarak belediyenin ve ilgili paydaşların resmi internet
siteleri, sosyal medya platformları ve diğer dijital iletişim kanalları kullanılmıştır.
Literatür taraması sonucunda gastronominin hangi halkla ilişkiler faaliyetlerinde
kullanılabileceği bulgulamış ve sistematik olarak çalışmada verilmiştir. Gaziantep
özelinde de yerel yönetimin gastronomiyi festivaller, müzeler, eğitim merkezleri,
girişimcilik projeleri, coğrafi işaret çalışmaları, sertifikalandırma çalışmaları, hackaton
etkinlikleri, sosyal medya tanıtımları gibi alanlarda etkin bir şekilde kullandığı sonucuna
ulaşılmış ve bu faaliyetlerin etkinliğinin artırılması için öneriler sunulmuştur. Public relations activities in the field of gastronomy include campaigns used to promote a
region's gastronomy potential, tourism opportunities, local flavors and culture. These
campaigns aim to increase the number of visitors by increasing the region's gastronomy
tourism attractiveness, while also bringing local people together to strengthen social ties
and contribute to the local economy. The purpose of the study is to reveal how
gastronomy is used in public relations activities of local governments through a literature
review method and to examine the gastronomy-themed public relations activities
implemented by the local government in Gaziantep, which was included in the UNESCO
Creative Cities Network in the field of Gastronomy in 2015, through an internet-based
screening method and to present suggestions for increasing the effectiveness of these
activities. In the determination of gastronomy-themed public relations activities carried
out directly by the local government in Gaziantep and in cooperation with the local
government, the official websites of the municipality and relevant stakeholders, social
media platforms and other digital communication channels were used as data collection
tools. As a result of the literature review, it was found in which public relations activities
gastronomy can be used and systematically presented in the study. In the case of
Gaziantep, it was concluded that the local government effectively uses gastronomy in
areas such as festivals, museums, education centers, entrepreneurship projects,
geographical indication studies, certification studies, hackathon events, social media
promotions, and suggestions were presented to increase the effectiveness of these
activities.