“Kendin yap” (DIY) restoranların incelenmesi

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Tüketim toplumundan üretim toplumuna geçilmeye başlanmasıyla birlikte tüketiciler kendi ihtiyaçlarını hazır ürünlerle değil,
kendi isteklerine göre oluşturdukları ürünlerle gidermeye başlamıştır. Bu değişim IKEA etkisi, kendi başına yap, üreten- tüketici
ve müşteri katılımı gibi farklı etkiler altında değerlendirilmektedir. Kendin yap restoranların artması tüketici kitlesinin
değiştiğini göstermektedir. Bu nedenle çalışma kendin yap (DIY) restoranları kavramsal olarak incelenmeyi amaçlamaktadır.
Çalışmada makale, tez ve internet kaynakları gibi ikincil kaynaklardan faydalanılmıştır. Mevcut DIY restoran örnekleri, ele
alınmış ve bu örneklerden çıkarımlarda bulunulmuştur. Ayrıca geleneksel restoranlarla farklılıkları ve benzerlikleri
tartışılmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda farklı konseptli kendin yap restoranlarının hizmet sunduğu belirlenmiştir fakat,
Türkiye’de direk bu türde açılmış restoranlara rastlanamamıştır. Araştırma sonucunda geleneksel restoranların tüketim odaklı
DIY restoranların üretim odaklı, emek yoğun olduğu ve DIY restoranlarda geleneksel restoranlardan farklı olarak takım
çalışmasını geliştiren bir ortam oluştuğu belirlenmiştir. Çalışma özellikle bu alana dikkat çekmek ve Türkiye’de girişimcilere
fikir vermek açısından önemlidir. With the transition from the consumer society to the production society, consumers started to meet their needs not with ready
products but with the products, they create according to their wishes. This change is evaluated under different influences, such
as the IKEA effect, do-it-yourself, producer-consumer and customer participation. The increase in DIY restaurants shows that
the consumer mass has changed. Therefore, the study aims to examine conceptually DIY restaurants. Secondary sources such as
articles, theses and internet resources were used in the study. Existing DIY restaurant examples have been discussed and
inferences have been made. The differences and similarities with traditional restaurants were also discussed. As a result of this
research it was determined that serve different concept-it-yourself restaurant, but the opened restaurant directly in Turkey
could not be found in this species. As a result of the research, it was determined that traditional restaurants are consumptionoriented, DIY restaurants are production-oriented, and there is a suitable environment for teamwork in DIY restaurants different
from traditional restaurants. The study is particularly important to draw attention to this area and give insight to entrepreneurs
in Turkey.
Source
4. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları KongresiCollections
The following license files are associated with this item: