Kamu eğitim harcamalarının gelir eşitsizliğini azaltıcı etkisi: Seçilmiş OECD ülkeleri örneği (2010 - 2019)
Abstract
Kamu eğitim harcamalarının artırılması ve eğitim hizmetlerinin niteliklerinin
geliştirilmesi adil gelir dağılımını sağlama ve sürdürülebilir ekonomik büyüme
politikalarını destekleme açısından önemlidir. Beşerî sermaye birikiminin artmasına
yönelik kamu eğitim harcamalarının ekonomik büyümeyle birlikte gelir eşitsizliğini
azaltıcı etkide bulunması beklenir. Bu çalışmanın amacı, 2010-2019 döneminde
seçilmiş 33 Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) ülkesinde kamu eğitim
harcamalarının gelir dağılımı (Gini katsayısı ile ölçülen) üzerindeki etkisini panel
veri analizi ile incelemektir. Analiz sonucunda AMG uzun dönem eşbütünleşme
katsayı tahmin sonuçları birim bazında ülkelere göre farklılık gösterse de, panel
genelinde kamu eğitim harcamalarının gelir dağılımı üzerinde negatif yönlü yani gelir
eşitsizliğini azaltıcı etkide bulunduğunu göstermektedir. Panel geneline ilişkin bu
sonuç, kamu eğitim harcamalarının gelir dağılımı adaletini iyileştirmeye yönelik bir
etkide bulunduğunu göstermektedir. Araştırma kapsamındaki ülkelerden birim
bazında gelir eşitsizliğini azaltıcı yönde en güçlü etkiye sahip olan ülkeler Almanya,
Danimarka ve İsveç’tir. Ayrıca, nedensellik analizi sonuçlarında kamu eğitim
harcamalarından gelir dağılımına doğru kısa dönemde zayıf, uzun dönemde ise güçlü
bir nedensellik ilişkisinin varlığı tespit edilmiştir. Araştırma bulguları, kamu kesimi
tarafından eğitime daha fazla kaynak ayırmanın bir ülkedeki gelir eşitsizliği düzeyini
azaltmanın bir yolu olabileceğine işaret etmektedir. Increasing public education expenditures and improving the quality of education
services are important in terms of ensuring fair income distribution and supporting
sustainable economic growth policies. Public education expenditures aimed at
increasing human capital accumulation are expected to have a reducing effect on
income inequality together with economic growth. The aim of this study is to examine
the effect of public education expenditures on income distribution (measured by the
Gini coefficient) in 33 selected Organization for Economic Co-operation and
Development (OECD) countries during the 2010-2019 period, with panel data
analysis. Although the long-term cointegration coefficient estimation results of AMG
differ according to the countries on a unit basis, it was concluded that public
education expenditures had a negative effect on income distribution, that is, reducing
the level of income inequality, across the panel. This panel-wide result shows that
public education expenditures have an effect on improving income distribution justice.
Among the countries within the scope of the research, Germany, Denmark and
Sweden are the countries that have the strongest effect on reducing income inequality
on a unit basis. In addition, in the results of the causality analysis, it was determined
that there is a weak causal relationship in the short term and a strong causality
relationship in the long term from public education expenditures to income
distribution. Research findings indicate that allocating more resources to education
by the public sector may be a way to reduce the level of income inequality in a country.
Source
Yönetim Bilimleri DergisiVolume
21Issue
48Collections
- Maliye-Makale Koleksiyonu [103]
- TR Dizin-Makale Koleksiyonu [3601]