Turistlerin gıda karar sürecinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi
Abstract
Gıda tüketimi, günümüzde turizmin vazgeçilmez bir parçası ve turizm hareketlerinde
de önemli bir motivasyon kaynağıdır. Diğer bir açıdan ise gıda kavramı destinasyonların
pazarlanması ve tanıtılmasında son derece önemli bir unsurdur. Bir destinasyonda gıda
kültürünün gelişim göstermesi ve farklı talep unsurları tarafından destinasyonun gıda kültürünün bilinirliğinin artması bölge turizmi için son derece önem taşımaktadır. Bu bağlamda bir destinasyonu ziyaret eden bireylerin gıda tüketim davranışlarının incelenmesi son
derece önemlidir. Turistlerin gıda karar sürecinde etkili olan faktörleri belirlemek amacına
yönelik yapılan bu araştırmada ilk olarak gıda karar sürecine ilişkin alanyazın taraması
yapılarak kuramsal bilgilere ulaşılmıştır. Bunun neticesinde de birincil verilerin toplanma
aşamasına geçilmiş ve veri toplama aracı olan anket tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın anket formu 2 bölümden ve toplamda 65 sorudan oluşmaktadır. Anket formunun birinci bölümü katılımcıların sosyo-demografik özellikleri ve seyahat davranışlarına ilişkin 12
sorudan oluşurken anketin ikinci bölümünde ise turistlerin gıda karar sürecinde etkili olan
faktörleri belirlemeye yönelik Mak vd., (2012)’nin çalışmasına dayanarak Martinez (2015)
tarafından geliştirilen turistlerin gıda kararında etkili olan ifadeleri içeren 5 boyut (Kültürel
ve Dini Faktörler; Sosyo-Demografik Faktörler; Motivasyon Faktörleri; Kişisel Tercihler ve
Geçmiş Deneyimler) 53 ifade yer almaktadır. Araştırma sonucunda ise; turistlerin gıda karar sürecinde etkili olan faktörlerin ilk ve en çok olarak “Duyusal Çekicilik” faktörü, ikinci olarak “Kültürel ve Otantik Deneyim” faktörü daha sonra “Geçmiş Deneyim” dördüncü
olarak “Kişisel Tercih” faktörü beşinci olarak “Yerel Gıda ve Özgünlük” faktörü altıncı olarak “Aşinalık ve Gıdaya İlişkin Tecrübe” faktörü, son ve en az olarak da “Hatıra ve Öğrenme
İsteği” faktörünün etkili olduğunu söylemek mümkündür. Food consumption is an indispensable part of tourism today and is also an
important source of motivation in tourism movements. On the other hand, the concept
of food is an extremely important factor in the marketing and promotion of destinations.
The growing popularity of food culture in a destination and the increasing awareness of
food cultures destined for different demand elements is of utmost importance for tourism
in the region. In this context, it is extremely important to examine the food consumption
behavior of individuals visiting a destination. In this study, it is aimed to determine the
factors that are effective in the food decision process of tourists. The study consists of five
basic parts. In the introductory part of the first part of the work, the problem of work, the
aim, the precaution, the assumptions, the limitations and the definitions are included. In
the second part, the related literature is given. In the method part which is the third part of
the study, the model of the research, the universe and the sample, the data collection tool
and technique, and the data collection process are discussed. The fourth part consists of
the findings and interpretations of the research and the fifth and final part consists of the
conclusions obtained in the in the light of the findings and suggestions regarding to these
conclusions. The data used in the study were obtained by the questionnaire method and
evaluated by means of statistical analyzes. As a result of the research, it was determined that
there was a significant and positive relationship between the food decision process of the
tourists and the factors affecting the food decision process.