Butik ürünlerin kırsal turizmin gelişimine etkileri konusunda yerel halkın algılarının belirlenmesi: Gönen örneği

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Son yıllarda değişen ve gelişen yaşam koşullarına bağlı olarak insanların rekreasyon ve seyahat tercihlerinde bir takım değişmeler söz
konusu olmuştur. Günümüz turistlerinin beklentilerinin değişmesi ve çevreye karşı duyarlılıklarının artmasına paralel olarak deniz-kumgüneş olgusu terk edilmiş, doğa ile iç içe olma arzusu ve otantik kültürleri tanıma isteği onları yeni bir arayış içerisine itmiştir. Bu gelişmeler
kırsal yerleşmelerle iç içe ve doğal kaynaklara dayalı bir alternatif turizm çeşidi olan kırsal turizmin gelişmesine olanak tanımaktadır.
Sahip olunan doğal ve kültürel değerlerin varlığı birçok yörede kırsal turizm için büyük bir potansiyelin var olduğunu göstermektedir.
Turistlerin yöresel kültürleri ve yaşamları tanımak istemeleri onları kırsal alanlara doğru yöneltmektedir. Özellikle bir bölgeye ya da yöreye
has, özünde doğal malzemeler kullanılarak el emeği ile ve sınırlı sayıda hazırlanan butik ürünlerin turistler tarafından tercih edilmesi o
yöreye olan talepte önemli bir rol üstlenmektedir.
Bu çalışmada butik ürünlerin kırsal turizm kapsamında önemini ortaya koymak ve yerel halkın bu ürünlere olan algılarını belirlemek
amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda veriler anket yöntemiyle elde edilmiştir. Teorik çerçevede yöreye has doğal ürünler olan butik ürünler kırsal
turizm kapsamında irdelenerek ele alınmış ve çalışmanın ileri safhalarında Balıkesir’in ilçelerinden olan Gönen’in butik ürünlerine yer
verilmiştir. Son olarak butik ürünlerin kırsal turizme katkısını sağlamak için önerilerde bulunulmuştur. It has been occured some changes in the recreation and travel preferences of people depending on the living conditions which has been
developed and changed for recent years. Parallel to the changes in the tourist expectations and the increase in their sensivites for the
environment, the concept of sea-sand-sund has been left, the desire of being inside the nature and the wish of knowing the authentic cultures
make them push in a new research. These developments have provided the improvement of the rural tourism on the base of the natural
sources and together with the rural settlements.
The existence of the natural and cultural values that we have show that there is a big potential for the rural tourism in our lots of areas.
The desire of the tourist for knowing the local cultures and lives direct them to the rural areas. The preference of the boutique products
prepared in the limited numer by using natural materials, particulary belonging to a region or an area, has an important role in the demand of
that region.
In the study, it has been aimed to introduce the importance of the boutique products in the rural tourism scope and to determine the
perceptions of the local people for these products. In this direction, the datas have been obtained by the questionnaire methods. In the
theoritizal frame, the boutique products which are products belonging to the region have been taken into consideration by examining in the
rural extentation. In the advanced stages of this study it has been included the boutique products of Gonen which is one of the touristic town
of Balikesir. Finally it has been given some suggestions to provide some contributions of the boutique products to the rural tourism.
Source
International Journal of Social and Economic SciencesVolume
4Issue
2Collections
The following license files are associated with this item: