Analysis of views on digitalization of design studios
Özet
Design studios, one of the most important components of architectural education had to move to digital environments
urgently and independent of space with the Covid-19 pandemic. This study aims to evaluate whether design studios can be
digitized according to the views of students and instructors in two different architecture schools (Firat and Balikesir University)
by considering this compulsory experience. The views of 71 students and 5 academicians were taken with a purposeful sampling
method. Content and descriptive analyses were performed on the views collected from the participants. As a result, the biggest
problem in moving design studios to a digital environment is the disappearance of physical environments in which
collaboration, idea sharing, and discussions will occur. In addition, the advantages of online education continued their attraction
for some students in the digitalization of design studios. In terms of instructors, games, simulations, modeling, and virtual
reality can be used for successful digital studio applications and the infrastructures of these applications can be improved with
support from mobile devices. Mimarlık eğitiminin en önemli bileşenlerinden biri olan tasarım stüdyoları, Covid-19 pandemisi ile acilen ve mekandan
bağımsız dijital ortamlara geçmek zorunda kalmıştır. Bu çalışma, bu zorunlu deneyimin dikkate alınarak iki farklı mimarlık
okulunda (Fırat ve Balıkesir Üniversitesi) öğrenci ve öğretim elemanlarının görüşlerine göre tasarım stüdyolarının dijital bir
ortama dönüştürülüp dönüştürülemeyeceğini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Amaçlı örnekleme yöntemi ile 71 öğrenci ve 5
akademisyenin görüşleri alınmıştır. Katılımcılardan toplanan görüşler üzerinde içerik ve betimsel analizler yapılmıştır. Sonuç
olarak tasarım stüdyolarının dijital ortama taşınmasındaki en büyük sorun, işbirliğinin, fikir paylaşımının ve tartışmaların
yaşanacağı fiziksel ortamların ortadan kalkmasıdır. Bunun yanı sıra online eğitimin getirdiği avantajlar tasarım stüdyolarının
dijitalleşmesinde bazı öğrenciler için cazibesini sürdürmektedir. Eğitmenler açısından başarılı dijital stüdyo uygulamaları için
oyunlar, simülasyonlar, modelleme ve sanal gerçeklik kullanılabilir ve bu uygulamaların altyapıları mobil cihazlardan destek
alınarak geliştirilebilir.