Ar teknolojilerinin kullanıldığı restoranları ziyaret eden müşterilerin tercihlerinin planlı davranış teorisi bağlamında değerlendirilmesi
Özet
Endüstri 4.0, sanayi devrimlerinin dördüncü aşamasını temsil eden bir kavramdır.
Endüstri 4.0 ile gerçekleşen dijitalleşme ve otomasyonun işletme operasyonlarına
entegrasyonu, müşteri deneyiminde de devrim niteliğinde gelişmeler sağlamış ve işletmelere
rekabet avantajı kazandırmıştır (Özsoylu, 2017). Restoran endüstrisi de bu değişimden
önemli ölçüde etkilenen sektörlerden biri olmuştur. Nesnelerin interneti (IoT), sanal
gerçeklik (VR) yapay zekâ (AI), büyük veri (Big Data), robotik ve siber-fiziksel sistemler
gibi teknolojiler, restoranların operasyonlarını daha verimli, esnek ve aynı zamanda müşteri
odaklı hale getirmiştir (Davutoğlu ve Yıldız, 2020). Bu teknolojilerden biri olan Artırılmış
gerçeklik (AR) teknolojisi dijital bilgileri ve görselleri, gerçek dünya ile harmanlayarak
kullanıcıların çevrelerini interaktif bir şekilde deneyimlemelerini sağlamaktadır (İçten ve
Bal, 2017). Bu teknoloji, restoran endüstrisine müşteri deneyimini zenginleştirme ve
operasyonel verimliliği artırma potansiyeli sunmuştur. AR teknolojisi, restoran menülerini
daha etkileşimli ve bilgilendirici hale getirirken, müşterilere restoranın mutfağını sanal
olarak gezme imkânı sunarak şeffaflığı artırmaktadır (Ramadhani, 2023). Ayrıca restoran
personelinin eğitimi ve işletme yönetimi için de kullanılabilen AR teknolojisinin, sektördeki
en büyük kullanım alanının restoran deneyimini eğlenceli ve etkileşimli hale getirerek
müşterilere daha zengin ve kişiselleştirilmiş bir deneyim sunması olduğu dikkat çekmektedir
(Kumlu ve ark. 2022). AR teknolojinin bu kullanım alanı, teknolojinin yer aldığı restoranları
ziyaret eden müşterilerin, çoğunlukla deneyim yaşama motivasyonu ile bu restoranlar tercih
etmesine kaynaklık etmektedir. Ancak buna karşın müşterilerin yiyecek-içecek işletmelerini
tercih etme sebepleri değişkenlik de gösterebilmektedir (Albayrak, 2013). Bu bağlamda
yiyecek-içecek sektörü açısından müşteri tercih ve davranışlarını anlayabilmek için önemli
bir araç haline gelen Planlı Davranış Teorisi (Yay ve Çalışkan, 2016)’nin, artırılmış gerçeklik
teknolojilerini kullanan restoranları ziyaret eden müşterilerin tercih sebeplerinin
anlaşılmasına yardımcı olacağı düşünülmektedir.