İlköğretim ikinci kademede çoklu zeka kuramına dayalı yönlendirme etkinliklerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar
Künye
Çevik, Kadriye. İlköğretim ikinci kademede çoklu zekâ kuramına dayalı yönlendirme etkinliklerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006.Özet
Bu araştırmanın genel amacı, ilköğretim ikinci kademede çoklu zekâ kuramına dayalı yönlendirme etkinliklerinin uygulamasında mevcut durumu betimlemek ve karşılaşılan sorunları ortaya koymaktır. Araştırma betimsel tarama modeline dayalı olarak yapılmıştır. Üç alt boyuta ayrılmış anket yoluyla, yönetici, okul rehber öğretmeni ve branş öğretmenlerinin görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmada ayrıca, kişisel özelliklerde belirtilen değişkenlere göre, yönlendirme etkinliklerinde "öğrenciyi çok yönlü tanıma", "işbirliği ve koordinasyon" ve "yöneltme yönergesine uyum sağlama" alt boyutları açısından yönetici, branş öğretmeni ve okul rehber öğretmeni görüşleri arasında anlamlı farklılık bulunup bulunmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın evren ve örneklemi, Balıkesir İlinde okul rehber öğretmeni bulunan 22 ilköğretim okulundaki 75 okul yöneticisi, 439 branş öğretmeni ve 23 okul rehber öğretmen olmak üzere toplam 537 kişiden oluşmuştur. Toplam 443 anket geri dönmüştür. Veri çözümlemeleri SPSS 12.0 paket programında yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; ilköğretim ikinci kademede seçmeli dersler yeterli değildir. Velilerin, çocuklarının çoklu zekâ alanlarına dayalı gerçekçi kariyer beklentileri yoktur. Öğrenciler üstün oldukları zekâ alanlarının farkında değildir. Okullarda teknolojik araç-gereç ve fiziki ortam düzenlemeleri yeterli değildir. Okul rehber öğretmenleri, öğrencileri tüm yönleriyle tanıyabilmek için yeterli zaman sahip değildir. Ders içi ve ders dışı (sosyal, kültürel, sportif vb.) etkinliklerin çeşitliliği yeterli değildir. Yöneticiler ve öğretmenler arasındaki iletişim ve işbirliği yeterli değildir. Öğretmenlere çoklu zekâ kuramı ile ilgili yeterli ve anlaşılır hizmet içi eğitim verilmemektedir. Dolayısıyla öğretmenler, çoklu zekâ kuramına dayalı yönlendirme etkinliklerinin yeterli bilgisine sahip değildir. Araştırmada ayrıca "öğrenciyi çok yönlü tanıma" boyutuna ilişkin görüşler sadece cinsiyet, görev ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Diğer boyutlarda yönetici ve öğretmen görüşleri arasında hiçbir değişkene göre anlamlı farklılık bulunmamıştır. The general aim of this research is to describe the present status and put forward the problems in practice of orientation activities based on the Theory of Multiple Intelligences at second grade of elementary education. The research was made based on descriptive research model. By the way of a questionnaire, divided into three sub-dimensions; directors', school guidance teachers' and branch teachers' opinions were applied. In addition; according to the variables mentioned in individual features, it was explored whether there were meaningful differences between the opinions of directors, school guidance teachers and branch teachers in respect of sub-dimensions "to know student in many aspects", "collaboration and coordination" and "o get adaptation to orientation guidelines" in orientation activities. The population and the sample of the research was made up of total 537 people -75 directors, 439 branch teachers and 23 school guidance teachers- at 22 elementary schools having guidance teachers in Balıkesir. Total 443 questionnaires returned. Data analyses were done using SPSS 12.0 packet programme. According to conclusions of the research; optional courses aren't adequate at second grade of elementary education. Guardians have no true expectations about their children's career based on multiple intelligences. The students aren't aware of their superlative multiple intelligences. There aren't enough technological materials and equipments at schools. School guidance teachers have no enough time to know students' all features. Variety of activities that are make in course and out course (social, cultural, sportive etc.) aren't enough. Communication and collaboration between directors and teachers aren't enough. Adequate and comprehensible in-service training about the theory of multiple intelligences isn't given to the teachers. So, the teachers have no adequate information about orientation activities based on multiple intelligences. In addition, opinions concerning the dimension of "to know student in many aspects", displayed meaningful difference just for the variables of sex, task and career seniority. In the other dimensions, no meaningful difference was found between the opinions of directors and teachers according to any variables.