Balıkesir Bigadiç Ağzı
Citation
Bülbül, Gülfiye. Balıkesir Bigadiç ağzı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.Abstract
Bu çalışma Bigadiç ilçesi sınırları içinde kalan köylerin ağız özelliklerini içerir. Araştırma yöntemi ön araştırma, derleme, yazıya geçirme, inceleme, değerlendirme
safhalarından oluşmaktadır. Bigadiç’te bir merkeze ve köylerinden yirmi dört tanesine gidilerek 67 kişiyle
görüşüldü. Kaynak kişilerden sohbet, hatıra, inanış, gelenek ve görenekler, masal ve türkü içeren metinler derlendi. Kasetlere kaydedilen metinler daha sonra transkripsiyonlu metinler haline getirildi. Derleme yapılan kişilerin değişmesine göre farklı numaralandırıldı. Yazı dilinde kullanılmayan ve metinlerde geçen ses bilgisi-şekil bilgisi farkları
tespit edildi. Bu tespitler “ Ses Bilgisi” ve “Şekil Bilgisi” ana başlıkları altında, çok sayıda örnekle desteklendi. Bu çalışma yörenin tarihi ve coğrafi yapısının incelendiği “Giriş”, ses bilgisi özelliklerinin incelendiği “Ses Bilgisi”, şekil bilgisi özelliklerinin incelendiği “Şekil
Bilgisi”, inceleme sonucu ulaşılan sonuçların yer aldığı “Sonuç”, yazı dilinden farklı olan kelimelerin yer aldığı “Sözlük”ve derleme metinlerini içeren “Metinler” bölümlerinden oluşmaktadır. This study includes dialect features of the villages within the boundry of Bigadiç county. Research methods of this work are pre-research, choosing and gathering, writing, examination, an evaluation.
Sixty seven people were interviewed by visiting twenty four village and one from the centre of Bigadiç. Texts which contains conversation, memory, belief, traditions, tale and folk song were gathered. The texts which had been recorded to the cassettes, afterwards
they were made texts with transcription, and they were numbered differently according to the changes of the people about whom the gathering was done. Phonetic-morphologic differences which are not used in written language and are found in the texts were determined. after that they were supported by many examples under the titles of “Phonology” and “Morpholgy”. This work is composed of five parts: In the first part of “Introduction”, the historical and geographical structure of the region is examined. In the “Phonology” part, features of sound knowledge , and in the “Morpholgy”
part, features of form knowledge is examined. And in the “Conclusion” part, the conclusions which were reached after the examination is found. The “Dictionary” part contains words different from writing language. Finally, the “Text” part contains the texts
that are gathered.