Toplam kalite yönetimi uygulayan işletmelerde işgören motivasyonunu etkileyen faktörler; mobilya ve gıda sektörlerinde ampirik bir araştırma
Citation
Kanbur, Engin. Toplam kalite yönetimi uygulayan işletmelerde işgören motivasyonunu etkileyen faktörler; mobilya ve gıda sektörlerinde ampirik bir araştırma . Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2005.Abstract
Günümüz yönetim anlayışında örgütlerin başarısında en önemli rolü oynayan unsur insanların beceri ve yeteneklerinin sürekli geliştirilmesidir. İnsanların gelişmeye açık olması, örgütlere motivasyon yöntemlerini uygulayarak daha etkin ve verimli olma fırsatını vermektedir. Böylece kendini gerçekleştirme ihtiyacını karşılayan bireyler yaptıkları işten daha fazla tatmin olma ve gurur duyma imkanına kavuşurlar. Örgütler ise, teknolojinin hızla geliştiği, yeni iş yöntemlerinin ortaya çıktığı, işgören motivasyon faktörlerinin çoğalıp çeşitlendiği şartlarda çalışanlarını sürekli dinamik, tatminkar ve örgütün gelecekteki taleplerine hazır tutabilirler. Ayrıca hızlı rekabet şartlarına uyum sağlanabilir. Bu araştırma ile, bir örgütte motivasyonun önemi ve örgüt çalışanlarını motive eden faktörleri bulmak amaçlanmıştır. Bu faktörlerden biri olacağı varsayılan "Toplam Kalite Yönetimi"nin "motivasyon" üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmada, mobilya ve gıda olmak üzere iki farklı sektöre yönelik uygulamalı bir araştırma yapılmıştır. Çalışmada araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu ile toplanan veriler değerlendirilmiştir. Analizler sonucunda "Toplam Kalite Yönetimi"nin sosyo-psikolojik ve örgütsel - yönetsel motivasyon faktörlerinden sağlanan doyum üzerinde etkili olduğu bulunmuş, ancak ekonomik motivasyon faktörlerinden sağlanan doyum üzerinde aynı etkiye rastlanamamıştır. Bu ilişkiyi ortaya çıkarmak amacıyla korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Ayrıca motivasyon faktörlerini incelerken ki-kare, varyans ve frekans analizleri ile değişkenlerin ortalama ve standart sapma değerlerinden de yararlanılmıştır. In the today management approach, the most important role in the success of organizations is continuous devolopment of human ability and skills. Human who are open to development, gives motivation methods opportunity to organizations which is important for efficiency and productivity. Result of this, persons enjoy and proud of their job. On the other hand, organizations with high development of technology and new production methods makes human continuously dynamic and satisfactory which can be readily avaliable for the future needs of organizations. Also, it can be used efficiently and compettively. The purpose of this research is to find the factors which motivate the organization workers and importancy of motivation. The impact of "Total Quality Management" on "motivation" which is thought as one of these factors, is examined. In this study, a survey was conducted on the two different sector which contains furniture and food industry. Data of the survey was collected by a questionnaire developed by the researcher. The results of the analysis demonstrated that "Total Quality Management"has an impact on the satisfactory taken from social-psychological and organizational-managerial motivation factors but, there isn't found the same impact on the satisfactory taken from economical motivation factors. A correlation and a regression analysis have been utilised in order to see this effect. Also, chi-square, varyans and frequency analyses with the value of mean and standard deviation of the variables are used to examine motivation factors.