Havayolu işletmeciliğinde müşteri tercihlerini etkileyen faktörler ve yerli yolculara yönelik bir araştırma
Citation
Gürses, Fikret. Havayolu işletmeciliğinde müşteri tercihlerini etkileyen faktörler ve yerli yolculara yönelik bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006.Abstract
Bu çalışmada; yolcuların havayolu firmalarını tercih ederken hangi kriterleri göz önünde tuttukları saptanmaya çalışılmıştır. Araştırma, 248'i erkek, 256'sı bayan olmak üzere toplam 504 kişi üzerinde yapılmıştır. Havayolu taşımacılığını tercih eden kişilerin büyük bir bölümünün, Lise (%29,6) ve Üniversite (% 44,4) mezunu olduğu görülmektedir. Buradan eğitim seviyesinin havayolu taşımacılığından yararlanma isteği üzerinde büyük bir etkisi olduğu sonucu çıkmaktadır. Yolcuların havayolu işletmelerini tercih nedenleri genellikle hız, konfor ve güvenlik olarak sıralanırken, bu araştırmada öncelikli faktörler sırası ile güvenlik (%81,3), fiyat (%12,7) ve dakiklik (%3) olarak bulunmuştur. Havayolu işletmeciliğinde yolcuların firmaları tercih etmesinde önemli olan faktörlerin bilinmesi havayolu işletmelerinin başarılı olabilmeleri ve rekabet avantajı sağlayabilmeleri açısından son derece önemlidir. Özellikle iç hatlarda yoğunlaşan havayolu işletmeleri için bu çalışmada elde edilen veriler yararlıdır. Özetle, havayolu işletmelerinin, iç pazarda başarılı olmak için; güvenlik, fiyat ve dakiklik konusunda son derece dikkatli hareket etmeleri gereği ortaya çıkmaktadır. In this study, we tried to explore the factors that affect the choice of airline passengers. The sample consisted of 504 passengers, 248 men, and 256 women. According to the results of the study, most of the people who prefer airline companies to travel have a high school degree (%29,6), and a university degree (%44,4). This finding shows that the level of education affects travel preferences of people. Many people choose air travel because of its speed, comfort and safety. The results of this study showed that the first factor that affects customer preference for air travel is its safety (%81,3). The second is its price (%12,7) and the third one is its punctuality (%3). The results indicate that the airline companies have to care about safety, price, and punctuality of their services. Airlines industry is a very dynamic industry. Therefore, if a domestic airline company whose customers are mainly domestic passengers wants to be successful and have a competition advantage over its competitors, it should be managed considering this dynamism and the findings of this study. As a result, this study showed the factors-safety, price, and punctuality - that domestic airline companies must have taken into consideration if they want to be successful.