Üniversite öğrencilerinin ışık ve optik konuları ile ilgili kavramsal anlamaları
Citation
Ahçı, Merve. Üniversite öğrencilerinin ışık ve optik konuları ile ilgili kavramsal anlamaları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012.Abstract
Bu çalışmanın ana amacı yüksek öğretim düzeyinde optik dersi almış üniversite öğrencilerinin ışık ve optik konuları ile ilgili kavramsal anlamalarını belirlemektir. Bu çalışma, Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi, Sütçü İmam Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesindeki toplam 252 üniversite öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin ışık ve optik konularıyla ilgili kavramsal anlamalarını belirlemek amacıyla; gölge oluşumu, yansıma, ince kenarlı ve kalın kenarlı mercekler, kırılma, polarizasyon, tek yarıkta kırınım ve çift yarıkta girişim konularını kapsayan ve Thornton ve Sokoloff (1997)'un geliştirdiği optik kavram testi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, üniversite öğrencilerinin ışık ve optik konularında (gölge oluşumu, yansıma, ince kenarlı ve kalın kenarlı mercekler, kırılma, polarizasyon, tek yarıkta kırınım ve çift yarıkta girişim) bir çok problemleri olduğu ve öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerinin de düşük olduğu tespit edilmiştir. Kavramsal anlama düzeylerinin düşük olmasında öğrencilerin sahip oldukları kavram yanılgılarının büyük etkisinin olduğu düşünülmektedir. The main purpose of this study is determining university students' conceptual understanding about the subjects of light and optics. This study has been carried out by a total of 252 university students all over from Balıkesir University Necatibey Faculty of Education, Ataturk University Kazım Karabekir Faculty of Education and Faculty of Science-Literature, Dicle University Ziya Gökalp Faculty of Education and Faculty of Science-Literature and Sütçü İmam University Faculty of Science-Literature. Optics concept test, improved by Thornton and Sokoloff (1997), which includes the subjects of formation of shadow, deflection, convex and concave lenses, refraction, polarization, single-slit diffraction and the double slit interference, has been used in order to determine conceptual understanding and some difficulties about the subjects of light and optics. When analyzing the data that obtain from all of the subjects, it's been seen that university students have a lot of problems about the subjects of light and optics specifically formation of shadow, deflection, convex and concave lenses, refraction, polarization, single-slit diffraction and the double slit interference and also found that their conceptual understanding levels were subject low. It's been considered that the students' misconceptions have really big effects about their conceptual understanding and their difficulties about the topics.