Ortaöğretim 11. sınıf öğrencilerinin manyetizma ünitesinde geçen kavramlara ilişkin kavramsal anlamalarının değerlendirilmesinde farklı ölçme araçlarının etkililiği üzerine bir çalışma
Citation
Özer, Tuğba. Ortaöğretim 11. sınıf öğrencilerinin manyetizma ünitesinde geçen kavramlara ilişkin kavramsal anlamalarının değerlendirilmesinde farklı ölçme araçlarının etkililiği üzerine bir çalışma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015.Abstract
Bu araştırmanın amacı, fen eğitimi araştırmalarında sıklıkla kullanılan açık uçlu sorular ile üç aşamalı sorulardan oluşan testlerin öğrencilerin kavramsal anlamalarını belirlemede ne kadar etkili olduklarını karşılaştırmaktır. Bu amaçla, manyetizma ünitesinde yer alan "manyetik kuvvet" ve "indüksiyon akımı" kavramları ile ilgili açık uçlu ve üç aşamalı testler geliştirilmiştir. Bu testler Balıkesir il merkezinde iki Anadolu lisesi, Karabük il merkezinde iki Anadolu lisesi ve Demirci ilçe merkezinde bir Anadolu lisesinde öğrenim gören 339 11. ınıf öğrencisine uygulanmıştır. Araştırma sonunda testlerden elde edilen veriler doğrultusunda öğrencilerin manyetizma konusu ile ilgili sahip oldukları kavram yanılgıları belirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin açık uçlu sorulara verdiği yanıtların bilimsel olarak doğru olup olmama durumuna göre farklı kategorilere ayrılabileceği, açık uçlu sorulara verilen yanıtların üç aşamalı sorulara verilen yanıtlara göre daha ayrıntılı ve çok sayıda kavram yanılgısını belirlemeye uygun olduğu görülmüştür. Öte yandan, üç aşamalı testlerin hazırlanma süresi daha uzun ve zahmetli iken açık uçlu testlerin ise analiz aşamasının daha uzun ve zor olduğu ortaya çıkmıştır. Elde edilen bu sonuçlara dayanılarak bazı önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to compare how effective open ended and three-tier tests which are commonly used in science educational researches to determine students' conceptual understanding. For this purpose, open ended and three-tier tests have been developed about "the magnetic force" and "induced current" concepts which exist in magnetism unit of secondary physics curriculum. These tests were applied to 339 Grade 11 students at two Anatolian high schools in Balıkesir, two Anatolian high schools in Karabük and an Anatolian high school in Demirci. In the light of findings that were obtained from the tests, students' misconceptions about magnetism topic have been identified. Additionally, it has been found that students' responses to open ended questions can be divided into different categories according to whether they are scientifically correct or not. Furthermore, answers to open ended questions are found to be more detailed than the responses to the three-tier questions and to be more appropriate to identify many misconceptions that have been hold by students. Nevertheless, preparation time of the three-tier test was found to be longer and more laborious while the analysis of open ended test was longer and more difficult. Based on the outcomes of this research, some suggestions are finally presented.