Matematik eğitiminde modelleme üzerine öğrenme-öğretme uygulamaları
Citation
Özdemir, Emine. Matematik eğitiminde modelleme üzerine öğrenme-öğretme uygulamaları. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014.Abstract
Matematiksel modelleme hayatın her alanına uygulanabildiği için matematik eğitimi alanına önemli katkılar sunmaktadır. İlkokul yıllarından başlayarak öğrencilere bu beceri kazandırılabilirse, çevredeki her şeye matematiksel gözle bakmaları ve birer matematik okur-yazarı olmaları sağlanabilir. Ancak uluslar arası sınavların sonuçları ve alan yazın dikkate alındığında tüm dünyada öğrencilerin modelleme görevlerinde zorluk yaşadıkları tespit edilmiştir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının modellemeye dayalı öğretimi planlama yeterlikleri ve uygulama becerileri ile uygulamalara ilişkin görüşlerini; öğrencilerin modelleme yeterliklerini ve modellemeye dayalı öğretime ilişkin görüşlerini ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin modellemenin uygulanabilirliğine ilişkin görüşlerini belirlemek olmuştur. Çalışmada, karma yöntem kullanılmıştır. Çalışma 2010-2011 ve 2012-2013 eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar 17 ilköğretim matematik öğretmen adayı, 60 ortaokul öğrencisi ve 17 ilköğretim matematik öğretmenidir. Veri toplama araçları olarak günlük ders planı değerlendirme ölçeği, gözlem formu, matematiksel modelleme sürecini değerlendirme ölçeği ve paydaşlar için geliştirilen görüşme formları kullanılmıştır. Çalışmada öğretmen adaylarının öğretimi planlama yeterliklerinde istatistiksel anlamda gelişim olduğu, uygulama becerileri olarak gözlenen durumların öğrenci görüşleri ve video analizleri ile doğrulandığı, öğrencilerin % 94' ünün modelleme yeterlikleri açısından orta ve yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Modellemeye dayalı öğretimin uygulanabilirliğini etkileyen faktörler olduğu ortaya konmuştur. Mathematical modeling could be applied to all areas of life; therefore it offers important contribution to the field of mathematics education. If this skill can be acquired starting from the elementary school years to students, they would look around everything mathematically and be a mathematical literary. However, considering the results of international exams and literature revealed that students all over the world have had problems with modeling tasks. In this context, the objective of this research was to determine prospective teachers' instructional planning competencies and implementation skills with their views regarding the applications; students' modeling competencies and their views regarding teaching based on modeling and the views of elementary mathematics teachers regarding the applicability of modeling. In this study mixed methods were used. This study was carried out in the academic years of 2010-2011 and 2012-2013. Participants were 17 elementary mathematics prospective teachers, 60 middle school students and 17 elementary mathematics teachers. The daily lesson plan assessment scale, observation form, assessment scale of mathematical modeling process and interview forms for stakeholders were used for data collection. In the study it has been concluded that there is an statistically significant development in prospective teachers' planning competencies, the observed states as application skills are confirmed by the students' views and video analysis and 94 % of students' have modeling competencies in middle and high level. Factors affecting the applicability of teaching have been demonstrated. It has emerged that modeling and cooperative learning as learning strategies are in compliance.