Üçüncü yerler ve gençlik: Balıkesir'de kafeler örnek olay incelemesi
Citation
Kızıltepe, Betül. Üçüncü yerler ve gençlik: Balıkesir'de kafeler örnek olay incelemesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.Abstract
Bu tez; kafeleri üçüncü yerler, sosyal iletişim, sosyal ve sembolik sermayenin temel tartışmaları bağlamında incelemektedir. Araştırma, kentsel ve sosyal değişimlerle üçüncü yerlerde sosyal iletişimin nasıl değiştiğini, sosyal ve sembolik sermaye ve mekânsal ayrışma arasındaki karşılıklı ilişkiyi kafeler olgusu içinde incelemektedir. Çalışma, Balıkesir/ Altıeylül ve Karesi ilçelerindeki kafeler üzerine inşa edilmiş, sebebi ise kafeleri kullanan genç nüfusun bu ilçelerde yoğun olmasıdır. Araştırma, etnografik ve fenomenolojik bir yaklaşımla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada maksimum çeşitlilik örneklemi kullanılmış olup örneklemi Altıeylül ve Karesi ilçelerinde kafeleri kullanan gençler oluşturmuştur. Toplamda 18 kafede 40 genç ile görüşülen araştırmada, katılımcıların 25’i kız 15’i ise erkektir. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme ve gözlem formu ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda, lise ve üniversite öğrencilerinin kafelerde farklı eylemlerde bulundukları ve kafelere farklı anlamlar yükledikleri anlaşılmıştır. İnternetin ve sosyal medyanın hayatın her alanına yayılmasıyla sosyal iletişimi etkilediği, kafelerde internetin önem kazandığı, kullanılan uygulamalarla sosyalleşme algısının değiştiği görülmüş ve kafelerin melez bir üçüncü yere dönüştüğü anlaşılmıştır. Ayrıca kafelerin zevk ve beğeni ayrımı ile desteklenen sembolik sermayenin mekânsal ayrışmanın temelini oluşturduğu ve gençlerin kontrol mekanizmasından kaçmak için kafeleri mikro coğrafya kapsamında kullandıkları gözlemlenmiştir. Veriler ışığında; üçüncü yerlerin sosyal bir gösterge olduğu, sosyal iletişim, sosyal ve sembolik sermaye ile farklı eylem ve anlamlara ev sahipliği yaptığı ortaya çıkmıştır. This master thesis examines cafés in terms of third places and in the context of main arguments of social communication and social-symbolic capital. It shows social communication changes through urban and social change and the mutual relationship between social-symbolic capital and spatial disintegration regarding cafés. It is conducted on young people who go to cafés in Altıeylül and Karesi districts of Balıkesir. These places are chosen as the amount of young people going to cafés in these districts are more than the other parts of the city. The study was conducted in the ethnographic and phenomenological approach. Maximum variation sampling was used in the research and the sample consisted of young people who go to cafés in Altıeylül and Karesi. For the study, 40 participants including 25 females and 15 males from 18 cafés are contacted to participate. As data collection instruments, semi-structured interview and observation forms were implemented. The findings of this study indicated that young people performed different actions in cafés and they ascribed very different meanings to cafés. It clearly showed that social communication is affected from internet and social media, as the internet gained importance in third places, the perception of socialization changed with used applications. Thus, it claimed that cafés have turned into hybrid third places. Additionally, the findings proved that the cafés have become indicators of symbolic capital which makes use of distinction of pleasure and finally resulted in spatial disintegration. It also showed that cafés can be a young person's micro-geography to escape from the control mechanism. Therefore, this study concluded that third places should be accepted as a social indicator and they include different practices and meanings in terms of social communication and social and symbolic capital.