İşletmelerde kontrol odağı ve lider-üye etkileşiminin iş tatmini üzerindeki etkisi
Citation
Atılmış, Taner. İşletmelerde kontrol odağı ve lider-üye etkileşiminin iş tatmini üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.Abstract
Bu çalışmanın amacı, kontrol odağının, lider-üye etkileşimi ve iş tatmini ilişkisi üzerindeki düzenleyici etkisini açıklamaktır. Çalışmanın örneklemini, Ankara, Balıkesir, Bursa, Çanakkale, İstanbul ve İzmir'deki banka şubeleri oluşturmaktadır. Veriler anketler aracılığıyla toplanmıştır. Bu kapsamda, beş yüz yirmi yedi anket analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları, lider-üye etkileşiminin iş tatmini üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif bir etkisinin olduğunu göstermektedir. Ayrıca, lider-üye etkileşimi ve kontrol odağı etkileşiminin iş tatmini üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisi söz konusudur. Bu aşamada, lider-üye etkileşiminin iş tatmini üzerindeki etkisinin arttığı görülmüştür. Bu sonuçlara göre, dış kontrol odaklı işgörenlere göre, iç kontrol odaklı işgörenlerde lider-üye etkileşiminin iş tatmini üzerindeki etkisinin daha fazla olduğu söylenebilir. Diğer yandan, kontrol odağının iş tatmini üzerinde anlamlı bir etkisi bulunamamıştır. The purpose of this study examines the moderating effect of locus of control on the relationship between leader-member exchange and job satisfaction. The sample of the study was branch banks in Ankara, Balıkesir, Bursa, Çanakkale, İstanbul and İzmir. The data were collected through questionnaires. In this frame, five hundred twenty seven questionnaires were analyzed. The findings of the study showed that leader-member exchange has a statistically significant and positive effect on job satisfaction. Moreover, interaction between leader-member exchange and locus of control has a statistically significant positive effect on job satisfaction. At this stage, it was seen that the effect of leader-member exchange on job satisfaction has increased. According to these results it can be said that the effect of leader-member exchange on job satisfaction was higher when employees' locus of control was internal as opposed to when it was external. On the other hand, we couldn't find any significant effect of locus of control on job satisfaction. Some suggestions for future research have been offered.