Maarif müfettişlerinin, ilkokul yöneticilerinin mesleki gelişimine katkısının belirlenmesi
Künye
Gürer, Gülten Türkan. Maarif müfettişlerinin, ilkokul yöneticilerinin mesleki gelişimine katkısının belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.Özet
Araştırmanın amacı maarif müfettişlerinin ilkokul yöneticilerinin mesleki gelişimlerine etkilerini maarif müfettişleri ve ilkokul yöneticileri tarafından nasıl değerlendirildiğini ortaya koymaktır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma tekniklerinin birleştirildiği karma yöntem desenlerinden biri olan açıklayıcı desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel aşaması tarama modeline tasarlanmış olup nitel aşamada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Nicel aşamanın örneklemini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Balıkesir İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı kamu okullarında görev yapan, basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen ilkokul yöneticileri (n=268); nitel aşamasının örneklemini ise; aynı örneklem grubu içinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilen yöneticilerle (n=9) Balıkesir İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nde aynı eğitim-öğretim yılı içinde görev yapan, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilen maarif müfettişleri (n=9) oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel aşamasında, araştırmacı tarafından geliştirilen “Mesleki Gelişime Denetim Katkısı Ölçeği” ile veriler toplanmış ve SPSS 23.0 istatistiksel programı aracılığıyla; betimsel istatistikler, bağımsız gruplar için t testi ve Oneway ANOVA teknikleriyle analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutundan ulaşılan bulgular çerçevesinde daha zengin veriler elde etmek için araştırmaya nitel aşama ile devam edilmiş ve bu aşamada yarı yapılandırılmış görüşme formlarıyla toplanan verilere, içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonunda her iki grubun benzer ve farklı görüşlere sahip oldukları anlaşılmıştır. Araştırmada müfettişler tarafından gerçekleştirilen denetim etkinliklerinin yöneticilerin, mesleki gelişimlerine dikkate değer katkıda bulunmadığı; yapılan rehberliğin yetersiz olduğu; yöneticilerin mesleki gelişimleri önündeki tek engelin müfettiş kaynaklı olmadığı ve yönetici atama kriterlerindeki belirsizliklerin de mesleki gelişim engelleri arasında yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca yöneticilerin mesleki gelişimlerini kişisel çabaları ile gerçekleştirmeye çalıştıkları sonucuna varılmıştır. Özelikle performans değerlendirmeye ilişkin yöneticilere verilen yeni görevin uygulanmada yeni problemlere yol açabileceği anlaşılmıştır. Araştırma sonucu doğrultusunda; eğitim yöneticilerinin mesleki gelişimlerine dolayısı ile eğitim yönetiminin etkinleştirilmesinde denetimin geliştirici rolünün artırılması için uygulama alanına ve diğer araştırmacılara öneriler sunulmuştur. The aim of the research is to determine the influence of inspectors on the professional development of primary school administrators and how these influences are assessed by the inspectors and primary school administrators. The study employs explanatory design that is one of the mixed method designs in which both quantitative and qualitative research techniques are used. While the quantitative stage of the research is designed in survey model, case study method is used in the qualitative stage. The sample of the quantitative stage consists of elementary school administrators (n= 268) who were employed in public schools affiliated to Balıkesir Provincial National Education Directorate in 2015-2016 academic year and were selected by simple random sample method. The sample of the qualitative stage consists of administrators (n = 9) selected by the maximum variation sampling method among the same group, and inspectors (n = 9) selected by the maximum variation sampling method among the inspectors working in the same academic year under the affiliation of Balıkesir Provincial National Education Directorate. The research data were collected via the "Contribution of Supervision to Professional Development Scale" developed by the researcher and analyzed with the techniques of descriptive statistics, t test for independent groups, and Oneway ANOVA via SPSS 23.0 statistical program. In order to obtain richer data within the context of findings reached from the quantitative stage, the research was continued with the qualitative stage and content analysis was applied to the data obtained via semi-structured interview forms.The research results indicated that both groups had similar and different opinions. At the end of the research, it was concluded that the supervision activities conducted by the inspectors did not make a significant contribution to the professional development of the administrators, the barriers to the professional development of the administrators did not solely arise from the inspectors, and the ambiguities in the assignment criterion for administrators were also among the barriers to professional development. It was also concluded that administrators tried to carry out their professional development through their own efforts. It was understood that the new task given to administrators regarding performance assessment would especially cause new issues in practice. At the end of the research, recommendations in conjunction with the findings are presented for both the field and other researchers with the aim of increasing the formative role of supervision in the effectiveness of educational leadership and thereby contributing to the professional development of educational administrators.