Planlama-uygulama-değerlendirme modeline göre geliştirilen öğretim uygulamalarının akademik başarıya etkisi: 6. sınıf matematik dersi örneği
Künye
Kıyıcı, Ozan Deniz. Planlama-uygulama-değerlendirme modeline göre geliştirilen öğretim uygulamalarının akademik başarıya etkisi: 6. sınıf matematik dersi örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri, 2018.Özet
Bu çalışmanın amacı; etkili matematik öğretimi için BİT entegrasyon modeli olan Planlama-Uygulama-Değerlendirme (PUD) modeli temel alınarak geliştirilen öğretim uygulamalarının 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersi akademik başarılarına ve bilginin kalıcılığına etkisini, öğretim sürecinde kullanılan materyallere yönelik motivasyon düzeylerini ve öğretim sürecine yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Tekirdağ ili Kapaklı ilçesinde bulunan bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan 101 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada karma yöntem araştırmalarından iç içe desen çalışmanın modeli olarak belirlenmiştir. Araştırmanın nicel kısmında öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen, nitel kısmında ise durum çalışması kullanılmıştır. Öğrencilerin yapılan öğretim sonrasındaki başarı düzeylerini ve kalıcılığını belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi öntest-sontest olarak uygulanmıştır. Yapılan öğretimde kullanılan materyallere yönelik olarak öğrencilerin motivasyon düzeylerini belirlemek amacıyla Öğretim Materyalleri Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Yapılan öğretime yönelik öğrenci görüşlerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Elde edilen veriler ilişkili örneklemler t testi, ilişkisiz örneklemler t-testi, etki büyüklüğü, aritmetik ortalama, yüzde ve frekans ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmada, yapılan öğretim uygulamalarının sonucunda başarı testi son test ve kalıcılık testi puan ortalamaları farkının deney grubu lehine anlamlı olduğu (p < .05); öğretim uygulamalarının akademik başarıyı (Cohen d = .81) ve kalıcılığı (Cohen d = .89) arttırmada etkisinin yüksek olduğu; deney grubu öğrencilerinin öğretim materyallerine yönelik motivasyon düzeylerinin dikkat-uygunluk ve güven-tatmin faktörleri kapsamında yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında PUD entegrasyon modelinin öğrencilerin akademik başarısını ve kalıcılık düzeylerini arttırdığı, öğrencilerin öğretim materyallerine yönelik motivasyon düzeylerinin yüksek olduğu, öğrenci görüşlerine göre yapılan uygulamaların akılda kalıcılığı sağladığı, öğrencilerin derse katılımını sağlayarak ezber yapmadan keşfederek öğrendikleri yönünde görüş bildirdikleri görülmüştür. The aim of the study is to examine the effect of teaching applications developed based on Planning-Applying-Evaluating (PAE) model as an ICT integration for effective mathematical teaching on sixth-grade students' academic achievement in mathematics, the permanence of the knowledge, motivation of students' intended for the materials; and to determine students' views about teaching process. 101 sixth-grade students who attend a public school in Kapaklı Sub-province of Tekirdağ Province compose the study group of the research. Embedded design, which is one of the mixed-method case studies is used in the study. In the quantitative part of the study pretest-posttest design with quasi-experimental design with a control group is used; in the qualitative part case study method is used. The achievement test prepared by the researcher is used to evaluate students' success and the permanence of the knowledge as pretest-posttest after the teaching method. To determine the motivation level of students for the materials used in teaching, the Teaching Materials Motivation Scale is used. Students' views related with the teaching method is collected by semi-structured interview form which is prepared by the researcher. The obtained data is analyzed using paired sample t-test and independent sample t test, effect size, mean, percentage and frequency and content analysis method. In the research it is seen that after the teaching applications, the achievement test posttest and permanence test averages were meaningful in favor of the study group (p < .05); teaching applications were effective in increasing academic success (Cohen d = .81) and permanence (Cohen d = .89); the motivation levels of the students' in the experimantal group for instructional materials were high based on attention-suitability and confidence-satisfaction factors. In the light of the obtained findings, it is seen that PAE integration model increased the success of students' and the permanence level of the knowledge, the motivation level of the students for the teaching materials were high, according to students' views the applications made provide memorability, learn by discovery without memorizing by participating in the lesson.