9. sınıf öğrencilerinin matematiksel okuryazarlıklarının öğrenme stilleri akademik başarıları ve cinsiyetlerine göre incelenmesi
Citation
Çetin, Kübra Efe. 9. sınıf öğrencilerinin matematiksel okuryazarlıklarının öğrenme stilleri akademik başarıları ve cinsiyetlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Abstract
Okulda öğrendikleri bilgi ve becerileri günlük yaşamda kullanma becerisini ölçebilmek amacıyla 2000 yılından itibaren her üç yılda bir çeşitli ülkelerde 15 yaş grubundaki öğrencilerin matematik, fen okuryazarlığı ile dil becerilerini belirleyen bir tarama çalışması yapılmaktadır: Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA). Türkiye ilk kez 2003 yılında bu çalışmada yer almıştır. Bu araştırmanın amacı ise; 2012 yılında gerçekleştirilen çalışmada ülkemizde örneklem dışında kalan bir ilçede öğrenim gören öğrencilerin matematik okuryazarlık düzeylerini belirlemek ve bu düzeylerin öğrencilerin akademik başarıları, öğrenme stilleri ve cinsiyetleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma; nicel araştırma yaklaşımlarından tarama deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini 2016-2017 eğitim öğretim yılında Balıkesir ili İvrindi ilçesinde yer alan farklı lise türlerinde(Meslek Lisesi, Anadolu Lisesi, İmam Hatip Lisesi) öğrenim gören 214, 9.sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama araçları; PISA 2012 çalışmasında kullanılan matematik okuryazarlığı anketi ve öğrenme stillerini belirlemek için KOLB Öğrenme Stili Envanteridir. Araştırmanın verilerinin istatistiksel analizi ‘‘SPSS 21.0’’ programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veri analizi esnasında matematik okuryazarlık düzeyleri için betimsel istatistikler, cinsiyet, matematik başarısı ve öğrenme stilleri değişkenleri için tek yönlü varyans analizi(ANOVA) ve korelasyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinden; uygulamaya katılan öğrencilerin matematik okuryazarlık düzeyinin 2.düzeyde yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin matematik okuryazarlık düzeyleri ile matematik başarı puanları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu, ancak matematik okuryazarlık düzeyinin cinsiyet ve öğrenme stili değişkeni arasında anlamlı bir ilişkisi bulunmadığı da tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar kullanılarak araştırmacılara ve uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur. On the purpose of being able to measure the knowledge and skills that 9th grade students have learned at school in daily life, a screening study is being carried out triennially beginning from 2000 to determine the mathematics, science literacy and language skills of the students in the 15 age group in various countries: Programme for International Student Assessment (PISA). Turkey has taken part in this study in 2003 for the first time. The purpose of this research is stating the mathematical literacy levels of the students who are studying in a county other than the sample in our country, and determining the relationship between these levels and the academic achievement, learning styles and genders of the students in the study conducted in 2012. The research has been carried out in scan pattern that is one of the quantitative research approaches. The sample of the study was formed by 214 9th grade students studying in different high school types (Vocational High School, Anatolian High School, Imam Hatip High School) located in İvrindi county of Balikesir province in 2016-2017 education year. Data collection tools are the mathematics literacy questionnaire used in the PISA 2012 study and the KOLB Learning Style Inventory to determine learning styles. Statistical analysis of the data of the study was made using the "SPSS 21.0" program. During data analysis descriptive statistics for the mathematical literacy levels, one-way analysis of variance (ANOVA) and correlation analyses for gender mathematics achievement and learning style variables were used. From the analysis of research data it was reached that the level of mathematical literacy of students participating in the study ranks among the second level. It was also established that there was a meaningful relationship between students' mathematical literacy levels and mathematics achievement scores, but there was no meaningful relationship between mathematical literacy level and gender and learning style variables. Proposals aimed at researchers and practitioners were presented using the results obtained in the research.
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12462/3493http://katalog.balikesir.edu.tr:8008/cgi-bin/koha/catalogue/detail.pl?biblionumber=56471