Fen bilgisi öğretmen adaylarının kuantum fiziği temel kavramlarını anlama düzeylerine 7E öğretim modelinin etkisi
Citation
Görecek, Meryem. Fen bilgisi öğretmen adaylarının kuantum fiziği temel kavramlarını anlama düzeylerine 7E öğretim modelinin etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013Abstract
Anlamlı öğrenmenin gerçekleşebilmesi için değişik öğrenme faaliyetleri düzenlenebilir. Tasarlanan faaliyetler; öğrencilerin düşünme ve plan yapma
yeteneğini geliştirmeli, bireyin kendi bilgisini kurması ve geliştirmesine fırsat vermelidir. Bu noktada yararlanılabilecek öğrenci merkezli öğretim modellerinden bir tanesi de 7E öğretim modelidir. Bu araştırma Fen Bilgisi öğretmen adaylarının kuantum fiziği temel kavramlarına ilişkin kavramsal anlama düzeylerini belirlemek ve 7E öğretim modelinin bilimsel kavramlara ulaşmada etkisini ortaya koymak amacı ile
yapılmıştır. Araştırmada örnek olay tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma Fen Bilgisi öğretmenliği 2. sınıfta öğrenim gören 48 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler, kuantum fiziği kavram testi, kuantum olgu anketi, sınıf gözlemleri (kamera kayıtları), yapılandırılmış ve yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretim öncesinde Fen Bilgisi öğretmen adaylarının kuantum
fiziği temel kavramlarına ilişkin alternatif kavramlara sahip olduğu belirlenmiştir. Öğretim sonrasında ise Fen Bilgisi öğretmen adaylarının çoğunun kuantum fiziği
temel kavramlarına ilişkin bilimsel kavramlara sahip olduğu ve kavramsal anlamanın gerçekleştiği görülmüştür. Sosyal yapılandırmacı yaklaşımın temel ilkelerine dayandırılarak oluşturulan etkinlikler çerçevesinde öğretmen adaylarının çoğunun her aşamada kendi kavramlarını yapılandırdığı ayrıca kavramlar arasındaki benzerlikleri, farklılıkları
ve ilişkileri kurabildiği, kavramların başka ortamlara transfer edilebildiği ve problem çözümünde kullanılabildiği belirlenmiştir. Ders içi etkinliklerin, süreç
üzerinde kalıcılık ve motivasyon noktasında etkili olduğu, yapılan etkinliklerin, öğrenciler tarafından ilginç ve eğlenceli bulunduğu, öğretim sürecinde kullanılan
uygulamaların öğrencileri araştırmaya sevk ettiği belirlenmiştir. Different learning activities can be organized to ensure meaningful learning among students. These activities should develop the students‘ ability to think and plan, and provide them with the opportunity to acquire and develop their own knowledge. One of the student-centered teaching models that might be used to this end is the 7E teaching model. This study was conducted in order to determine science teacher candidates‘ conceptual understanding of basic concepts in quantum physics, and to demonstrate the effect of the 7E teaching model on the learning of scientific concepts. A case study model was used within the context of this study. The study was conducted with 48 second-year university students receiving their education at the Department of Science Teaching. The study data were obtained by using class observations (camera records), a conceptual test for quantum physics, a quantum phenomenological questionnaire, structured and semi-structured interviews. Based on the study results, it was observed that, prior to receiving their science education, the science teacher candidates had alternative concepts regarding the basic concepts of quantum physics. Following their education, the science teacher candidates had acquired scientific concepts regarding the basic concepts of quantum physics, and had also developed a conceptual understanding of the subject. Within the context of activities developed according to the basic principles of the social constructivist approach; it was determined that the teacher candidates structured their own concepts at every stage of their education, and that they were able to identify similarities, differences and relationships between concepts. The teacher candidates were also able to transfer these concepts to different contexts and environments, and utilize them for problem-solving. The in-class activities were effective in ensuring student motivation and the continuity of the activities, and the students considered these activities as both interesting and entertaining. In addition, it was observed that the activities and applications used within the context of the students‘ education encouraged them to perform further research on the subject.