Midilli’den Ayvalık’a gelen turistlerin alişveriş tercihlerinin ve alişverişten memnuniyet düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı, Midilli Adası’nda ikamet eden Yunanistan vatandaşlarının Ayvalık’ı ziyaret edişlerinde satın aldıkları ürünlerin neler olduğunu ve demografik değişkenlerin ürün tercihleri üzerinde bir farklılığa neden olup olmadığını test etmektir. Bu çalışmada ayrıca, araştırmanın örneklemini oluşturan turistlerin Ayvalık’ta yaptıkları alışverişe ilişkin memnuniyet düzeyinin ve araştırma örneklemi özelinde Ayvalık’ın olumlu ve olumsuz yönlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma örneklemi olarak (Midilli Adası’nda ikamet eden) Yunanistan vatandaşlarının tercih edilmesinin en önemli nedeni, Ayvalık’a gelen yabancı turistlerin neredeyse tamamının Yunanistan vatandaşı olmasıdır. Araştırmanın amaçlarına ulaşmak için, öncelikle bir literatür incelemesi yapılmış ve bu bilgilerden yola çıkarak bir saha araştırması gerçekleştirilmiştir. Veri toplama yöntemi olarak yüz yüze anket metodu seçilmiş ve anketler Midilli Adası’nda uygulanmıştır. Satın alınan ürün ile demografik faktörler (yaş, cinsiyet, gelir ve meslek) arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için Ki-kare testi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre tercih edilen ürün ile cinsiyet, gelir ve meslek arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayvalık’a gelen ziyaretçilerin memnuniyet düzeylerini ölçmeye yönelik yapılan analiz sonuçları incelendiğinde, en düşük memnuniyet düzeyinin dükkânların özellikleri ve yabancı dil yeterliliği, en yüksek memnuniyet düzeyinin ise ürün çeşitliliği ve personelin tutumu olduğu tespit edilmiştir. The main object of this study is to determine what kind of goods Greek citizens residing in Mytilene buy when they come to Ayvalık and to test if demographic variables make any difference on good choice of the customers. In addition, they are aimed in this study to determine the level of shopping satisfaction in Ayvalık of tourists who compose of the sample of this study, and positive and negative aspects of Ayvalık according to sample of the study. The most important reason of why Greek citizens (residing in Mytilene) were preferred as the sample of the study is that almost all of foreign tourists visiting Ayvalık are Greek citizens. In order to achieve the aims of the study, initially related literature was reviewed and then a field research was implemented. The data of the study was collected by using face-to-face survey method, and survey was conducted in Ayvalık. A chi-square test was performed to detect the relationship between purchased goods and demographic factors (age, gender, income and occupation). The results of the analy- sis demonstrate significant relationships between purchased goods and gender, income and occupation. When the results of the analysis that was performed to identify the satisfaction levels of tourists visiting Ayvalık is inspected, they are seen that the lowest satisfaction levels are about store features, and foreign language proficiency and the highest satisfaction levels are about product range, and attitude of the staff.