Okul yöneticilerinin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetini algılamaları
Özet
Problem Durumu: Okulların bilgi toplumunda yerlerini alabilmeleri için, bilgi toplu- munun sahip olduğu değerleri benimsemesi ve uygulaması, yetiştirdiği ve çalıştır- dığı personelin de buna paralel olarak değişmesi önem arz etmektedir. Bu nedenle, yirmi birinci yüzyılda okul yöneticilerinden beklentiler artmış, onlara yeni roller ve görevler yüklenmiştir. Araştırmacılar okul yöneticilerinin yeni rol ve görevlerini in- celemeye başlamışlardır. Ancak, okul yöneticilerinin rehberlik hizmeti ile ilgili algı- ları, rol ve görevleri üzerinde yeterli çalışmaya rastlanmamıştır. Araştırmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini nasıl algıladıklarını belirlemektir. Bu bağlamda, araştırmada şu sorularına yanıt aranmıştır: Okul yöneticileri rehberlik hizmetlerinin amacını na- sıl algılıyorlar? Okullarda rehberlik hizmetleri nasıl uygulanıyor ve uygulamalarda okul yöneticisi kendi rolünü nasıl algılıyor? Okul yöneticilerine göre mevcut rehber- lik hizmetleri öğrencilerin ve toplumun ihtiyacını karşılayabiliyor mu? Rehberlik hizmetlerinin sorunları neler? Okul rehberlik hizmetlerinin yeniden yapılandırmaya ihtiyacı var mı? Araştırmanın Yöntemi: Bu araştırmada nitel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştır- ma verileri 12 devlet okulunda görev yapan 21 okul yöneticisinden (7 müdür, 14 müdür yardımcısı) elde edilmiştir. Araştırma verilerini elde etmek için görüşme yöntemi kullanılmıştır. Veri analizinde betimsel içerik analizi yapılmıştır. Bulgular ve Sonuçlar: Araştırmada okul yöneticilerinin rehberlik ve psikolojik danış- ma hizmetlerinin amacını ve okullarındaki uygulamalarını yeterince bilmedikleri, mevcut rehberlik hizmetlerinin çeşitli sorunlarını algıladıkları ve rehberlik hizmetle- rinin toplumun ve öğrencilerin ihtiyacını karşılamadığını düşündükleri, ancak ihti- yaca cevap veremeyen bu hizmetin nasıl yapılandırılacağı hakkında fikirlerinin ol- madığı belirlenmiştir. Öneriler: Okul yöneticilerinin rehberlik ve psikolojik danışma hizmeti ile ilgili bilgi- leri güncellenmeli, rol ve görevleri hakkında eğitim programları düzenlenmelidir. Background/Problem Statement: It is important for the schools to adapt and imple- ment the values that the information society has, and make the school staff and students change in line with these values so as to earn a position in the informa- tion society. Owing to such reason, expectations from school principals increased during the twenty first century and they took on new roles and tasks. Researchers have begun investigate new roles and tasks of school administrators. But, there are lack of study about perceptions, tasks and roles of school administrators in guidance and counseling. Purpose: The aim of the study is to determine how school principals perceive the guidance and counseling services. In this respect, the following questions were asked to be answered: How do the school principals perceive the purpose of the guidance services? How are the guidance services implemented in the schools, and how do the school principals perceive their roles in the implementations? In their opinion, can the existing guidance services suffice the needs of the students, and the society? What are the problems of the guidance services? Do the school guidance services require a re-structuring? Method: A qualitative research model was used in this study. Research data were col- lected from 21 school principals (7 principals, 14 vice principals) who are employed in 12 state schools. To collect the research data the interview method was used. A descriptional content analysis was used during the data analysis. Findings and Results: The study established that the school principals neither knew the sufficiently purpose of the guidance and counseling services nor their practices at the schools, that they perceive various problems of the existing guidance services and think that the guidance services do not meet the needs of both the society and the students but that they have no idea of the proper structuring of this service that cannot meet the subject need. Conclusion: The school principals #8217; knowledge about the guidance and counseling services should be kept up-to-date; training program on their roles and duties should be planned.