Öğretmenlerin STEM eğitimine yönelik görüşlerinin ve derslerine uygulamalarının araştırılması
Künye
Alkılınç, Sefa. Öğretmenlerin STEM eğitimine yönelik görüşlerinin ve derslerine uygulamalarının araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Bu araştırma, STEM hizmet-içi eğitimlere yönelik öğretmen görüşlerini ortaya çıkarmak ve STEM‟in derslere entegrasyonuna ilişkin öğretmen görüşlerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 51 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın birinci aşamasında geliştirilmiş “STEM Hizmet-içi Eğitim ve Entegrasyon Anketi” ve “STEM Ders Gözlem Formu” veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. 51 öğretmene uygulanan “STEM Hizmet-içi Eğitim ve Entegrasyon Anketi” verilerinin analizi sonucu STEM‟i kendi derslerine başarılı bir şekilde entegre edebilen öğretmenler arasından 4 öğretmen amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında, “Fen Bilgisi”, “Bilişim Teknolojileri”, “Teknoloji ve Tasarım” ile “Matematik” derslerinin her biri ayrı ayrı toplam 4 adet “STEM Ders Planı” geliştirilmiştir. Hazırlanan ders planları, 4 farklı ortaokulda 4 farklı öğretmen tarafından uygulanmış olup, uygulanan ders planları “STEM Gözlem Formu” ile değerlendirilmiştir. Ayrıca hizmet-içi eğitimlerin öncesinde tüm öğretmenlere duyurunun ulaştırılması ve ön bilgiler kontrol edilerek hizmet-içi eğitimlerin planlanması gerektiği öğretmenler tarafından belirtilmiştir. Eğitimlerin uygulanma sırasında öğretmenlerin eğitimlerin sunum yöntemleri yerine yenilikçi eğitim yaklaşımları ile sürdürülmesi gerektiği ve hizmet-içi eğitimlerin sonunda takip ve geri dönüt sistemi istedikleri görülmüştür. STEM entegrasyonuna ilişkin eğitimlere katılan
öğretmenlerin çoğunluğunun STEM‟i kullandığı, kullanmayanların ise gelecekte
kullanmaya yönelik motivasyonlarının olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenler STEM eğitimi için kullanılması gereken öğretim yöntem ve tekniklerini probleme dayalı ve proje tabanlı öğrenme olarak; ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ise portfolyo, rubrik ve süreç değerlendirme olarak ifade etmişlerdir. Araştırma sonucunda, STEM‟in öğretmenler tarafından nasıl anlamlandırıldığı ve STEM ders gözlem formuna ait sonuçlar detaylı bir şekilde yorumlanmıştır. This study was carried out to reveal teachers' views on STEM in-service trainings and to examine teachers' STEM integration process into their courses. The sample of the study consists of 51 teachers. „A Survey of STEM In-Service Training & Integration‟ and „STEM Course Observation Form‟ were used as data collection tools within this study. As a result of the survey applied to 51 teachers, four teachers who were able to successfully integrate STEM into their courses were selected by purposeful sampling method. In the second phase of the study, each of these four teachers developed 4 different STEM Lesson Plans for the courses named Science, Information Technologies, Technology and Design and Mathematics. Lessons plans were applied by four teachers in different secondary schools. These lesson plans were evaluated by using „STEM Course Observation Form‟. According to teh findings, prior to in-service trainings, all teachers should be informed well enough about the goals and the process of in-service trainings as well as they should be assessed in terms of their prior knowledge about the training itself. Considering the implementation of in-service training, it is suggested by teachers that training should be designed in a way that is more focus on innovative instructional approaches rather than traditional instructional methods (i.e. theoretical presentations). Based on findings, teachers require monitoring and feedback activities after having completed the in-service training. It has also found that the majority of the teachers participating in trainings try to employ STEM in their courses and the ones who do not employ STEM have motivation towards using it in future. In addition, teachers put an emphasis on problem-based learning and project-based learning as intstructional methods and techniques that should be used for STEM education. Similarly, teachers strongly suggest that portfolio and rubric are the ones that should be used as an assessment and measurement tool for STEM education. Finally, the study discusses meaning-making process of the notion, STEM, by teachers as well as provides interpretations about observations of STEM-integrated lessons in detail.